2012. május 5., szombat

Memórai-fejlsztés - könnyedén

87. fogás           3. 14.    -    március 14.                
 
    Apropó, Π-nap

Memória - fejlesztés - könnyedén - ünnepeljünk tanulással
Mnemo-technikák    
 
                                 Fel a jóra s szépre,
                                barátaink, pi számai sorát
                               jól venni leltárba,
                              habzsolni pitéket,
                             bemagolni tíz és tíz
                            tizedest vagy többet.


 Te hány tizedes jegyig ismered a PI-t?
 
A memoriterek gyakran csak szóbelileg (kiejtve) léteznek, néha versbe szedve, és arra használják őket, hogy több elemet (egy listát) megjegyezzenek segítségükkel. Nemcsak az ismétlés révén segítenek emlékezni tényekre, hanem a könnyen megjegyezhető, elemeire felbontható szó, és az elemekhez kapcsolódó adat lista közti asszociációk révén is.
Elméleti alapja az, hogy az emberek könnyebben fel tudnak idézni térbeli pontokhoz kötött, személyekhez vagy egyéb „értelmes”, könnyű jelentéssel bíró elemhez kötődő információkat, mint az egymáshoz nem kapcsolódó értelmetlen sorozatokat. Az angol mnemonic szó etimológiája a Mnémoszüné nevű titántól származik, aki az emlékezet megtestesítője volt a görög mitológiában.

Szász Pál verse - "minden idők legjobb pi-verse" - azaz nemcsak azt tudja ez a vers, hogy az egymást követő szavak pontosan annyi betűből állnak, mint amennyi a pi soron következő tizedesjegye, hanem tartalmilag is pontosan kapcsolódik a  témához.


  És egy angol változat:
How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics!


Bütyöknaptár
31 28 31  30 31 30  31    
31 30 31 30 31

 

 MORSE ABC
 J . - - -   japáncsászár
P . - - .    pipás bácsi


A zenetanulásban 
is hasznosak lehetnek az efféle módszerek, például a keresztes dúr hangnemekhez: Cérna Géza diót árul, ezért helypénzt fizet cisz. Német nyelvű példa a kvintkörhöz: „Geh Du Alter Esel Hole Fische“ (Menj te öreg szamár, hozz halat). 







 Zöngétlen mássalhangzók
p, t, k, f,
sz, s, c, cs, ty, h
 
Pukkanj Fel Te SZamár
CSak Semmi Cécó
TYúk KöHög
 
Sin α  =  a szöggel szemközti befogó és  az átfogó hányadosa  sziszeg 
  –  c és s 
o – 1 betű


Az S súlypont a súlyvonalat 2 : 1 arányban osztja.
Két rész
CSúcs felé – 1 rész az Oldal felé
cs –  c és s 
o – 1 betű
 
 
A helyek módszere, más néven Ars memoriae (az emlékezés művészete) hasznosítja az emberi agy hajlamát a térben elhelyezett részletekre emlékezre. Alkalmazója először részletesen megjegyez egy nagy épületet; ez a mnemonikus palota. Ezután a megjegyzendő dologról szemléletes képet alkot, és elhelyezi a mnemonikus palotában. Felidézéskor gondolatban bejárja az épületet, és sorra veszi az egyes jelképeket. Ez egy gyakori technika volt az ókortól a reneszánszig a szónokoknál és a prédikátoroknál.
Az angol nyelv máig őrzi ennek a módszernek az emlékét:
elsőként: in the first place
másodikként: in the second place
és így tovább

Rendszertelenül előforduló ismeretek megjegyzéséhez használhatjuk a „kampó” vagy „fogas” módszert, amely szám-betű vagy szám-szó egyenértékűségén is alapulhat. A megjegyzendő dolgokat egy jól ismert sorra (fogasra) akasztjuk fel. A gyakorlatban az első lépés a kampók kreatív megalkotása.
1.    lépés
Az első lépés időigényes és nagyfokú asszociációs képességet és képi gondolkodást igényel, de ha kitartó vagy, és jól elsajátítottad rendszered, akkor hatékony eszközöd lehet akár egy életen át.
Minden számhoz (általában 1-10-ig) egy olyan képet kell társítani, amely annak formájáról eszünkbe jut!
 
2. lépés
A második lépés a soha nem változó sorrendű kampók tartós elsajátítása. De itt már nemcsak a számokat és szavakat jegyezzük meg, hanem azokat a képeket, ill. tárgyakat, állatokat és személyeket is, amelyeket a kampók megjelenítenek. Tehát képzeletben látjuk az 1-hez társított képet és elképzeléseket, majd ezután a 2-es jön (pl. megjelenik előttünk a hullámzó tó vízéről felröppenő hattyú), majd a 3-as… és így tovább.
Fontos! A képek csak kiinduló pontot jelentenek a kampók egyéni elképzeléséhez. Ezek az ábrák legyenek minél színesebbek, dinamikusabbak és kifejezőbbek. A kampó elképzelése változékony, attól függően, hogy mire alkalmazzuk.
A számok és képek rögzítése után bármilyen szósor, a tananyaghoz kapcsolható információ felakasztható.
 2  -        5 -       7 -                           


3. lépés: A KAMPÓK HASZNÁLATA
Pl. 10 egymástól független szóból álló lista elsajátításához elég, ha sorra összekötjük a tárgyak elképzeléseit a megfelelő kampókkal. Legalább 5 másodperc kell a közös kép kialakítására és rögzítésére. Ennél rövidebb idő alatt nem lehet képet alkotni.
 
Az angol rendhagyó igéknek van egy csoportja, amelynek a második és a harmadik alakja az UGHT végződést kapja. Ezek is feloszthatók újabb két csoportra: az AUGHT és az OUGHT végűekre. Ezeket aztán nagyon nehéz megkülönböztetni, a mnemotechnika azonban ezt is lényegesen megkönnyíti.
buy, bought, bought – vásárolni. Hol szoktunk vásárolni? A bOltban (innen az o betű)
catch, caught, caught – megfogni. Kit a legkönnyebb megfogni? Aki elszalad, azt nem lehet megfogni, csak azt, aki CAmmog (innen az A betű)
fight, fought, fought – harcolni. Aki harcol, annak a szeme alatt van egy fOlt (innen az O betű)
bring, brought, broughthOz (innen az O betű)

Kódolt színek  - avagy a szivárvány színeinek sorrendje  : Red; Orange, Yellow ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése