Második fogás
Add tovább a zsetont! – helyett : Add tovább a feladatot!
…hadd végezze el / fejezze be a munkát más helyetted!
A diákok hármasával dolgoztak ( nálunk ez 7 csoportot jelentett) és 5 percet kaptak, hogy egy bonyolultabb feladathoz ( jelen esetben egy szöveges másodfokú egyenletnek) nekikezdjenek. Ehhez egy –egy A/3-as lapot helyeztem eléjük a padra, amelyre gemkapoccsal rátűztük a( z első) feladatot.
Feladat : Egy kétjegyű számot adjunk hozzá a szám jegyeinek felcserélésével kapott számhoz. Ez az összeg 110. A számjegyeinek szorzata 16. Melyik ez a szám?
Az idő leteltével otthagyták a padon a részleges válaszukat, s átültek a következő A/3-as laphoz. A következő 5 percben az előző körben azon a helyen ülő diákok gondolatmenetét kellett folytatniuk, korrigálni, javítani, átdolgozni.
A feladat jellege miatt nem volt harmadik kör, hiszen sok helyen ki tudták ezalatt hozni a végeredményt. ( Igaz, másodfokú egyenletet csak elvétve írtak fel – pótoltuk utána a táblánál…- , következtetéssel és a 16 szorzatra bontásával jutottak el a keresett számjegyekhez a legtöbben.)
Az óra további részében variáltuk ezt feladatmegoldást:
7 különböző feladatot írtam le a másodfokú egyenletre vezető szöveges példák témaköréből, s ezeket tűztük a lapokra.
A diákok most is 3-3 fős csapatokat alkottak (lehet, hogy így egy matematikacsoportban nem jut minden feladathoz minden fordulóban csapat, de ez nem is baj…),s 5 percet kaptak, hogy nekilássanak a bonyolult szöveges egyenletek kidolgozásához.
Az idő leteltével most is otthagyták a részleges válaszukat és s most kaptak újabb 5 percet, hogy folytassák egy másik feladatnál az előzőekben ott dolgozó társaság feladatmegoldását. 4 perc elteltével újabb helyre megy mindenki. Újabb csere, ha letelt a 4 perc.
Majd végül mindenki menjen a helyére, s nézze meg, milyen megoldást kapott, hogyan egészítették ki az eredeti megoldás( tervezetet, kezdeményt).
A hét másodfokú egyenletre vezető feladat:
1. 1.) Egy 100 méter hosszú és 75 méter széles téglalap alakú úszómedencét keretszerűen járólapokkal vesznek körül. Ennek négyzetmétere 3200 Ft-ba kerül.
Mekkora a járólapkeret szélessége, ha a lerakásra kerülő mennyiség ára 2880000 Ft?
2. 2.) Egy butikos a báli ruhákat 65%-os haszonnal adja el. A báli szezon közepétől kétszer csökkenti az árakat. Második alkalommal kétszer annyi %-kal, mint először de még így is 20%-os a haszna. Hány százalékkal csökkentette az árat az egyes árleszállítások alkalmával?
3. 3.) Egy autó az eredetileg tervezettnél 10km/ h –val kisebb átlagsebességgel tud haladni, így a tervezettnél 30 perccel hosszabb idő alatt tette meg a 180 km-es utat. Hány perc volt az eredetileg tervezett menetidő?
4. 4. ) Egy medencét két csapon keresztül töltenek meg .Az első csap 4 egyedül 5 órával hosszabb idő alatt töltené meg a medencét, mint a második. Mindkettő csapot reggel 8-kor megnyitották, majd délben elzárták. Az első csapot fél óra múlva kinyitották, majd 4 órán át folyt belőle a víz a medencébe. A második csapot délután 13 órakor megnyitották és 15 órakor elzárták. Így aznap a medence 80 % -át töltötték fel.
a) A csapok hány óra alatt tudnák külön-külön megtölteni a medencét?
b) Mivel másnap a második csapot nem tudták megnyitni,csak egyedül az első csapon folyt a víz a medencébe tovább. Megtelt-e a medence délig?
5. 5. ) Egy kirándulás buszköltsége 120 000 Ft volt. Az indulás reggelén kiderült,hogy 4 diák nem tud elmenni, ezért a többieknek fejenként 300 Ft-tal többet kell majd útiköltségként befizetnie. Hányan mentek ténylegesen kirándulni, és mennyi lett volna eredetileg az egy főre eső buszköltség?
6. 6. ) Két szám számtani közepe 15, mértani közepe 12. Mennyi a két szám négyzetkülönbsége?
7. 7. ) Egy találkozón a résztvevők kézfogással üdvözlik egymást. Ha 55 kézfogás zajlott le, hányan volta? Milyen fajta találkozóról szól(hat) ez a feladat?
ΣΣrum :
!…az biztos, hogy a gyerekek jókedvűen dolgoztak! Élvezték, hogy belejavíthattak esetleg hibás megoldásokba. Rácsodálkoztak, ha ügyes megoldást „hagyott rájuk” az előző csoport…
!! A 45 perc szűkösnek bizonyult… Jó lett volna, ha több kört is végigpörgethettünk a különböző feladatokat bemutató példasor esetén.
!!! Érdemesebb talán csak egy feladattal több körben ( min. 3 ) végigvinni ezt a módszert az óra első felében. A feladat azonban legyen kellő módon összetett, hogy még a harmadik ( negyedik…) körben is legyen min gondolkozni, tovább írni!
SinkóA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése