5. fogás
nagyíts!
Az alapötlet a következő :
ha lehet, szabadítsuk fel az osztályterem közepét, hogy ott lehessen bemutatni a tananyagot „nagy méretben”.
Téma: 10. osztályos matematika; geometria – bevezető ismétlés - ; a körről tanultak kiegészítése.
Megközelítés a művészet oldaláról:
1. Rajzolj egy pontból sugár irányú satírozással egy kört( körlapot) egy lapra ( A/ 4-es, A/ 3-as, vagy ennél is lehet nagyobb) úgy, hogy előre nem jelölheted ki a körvonalat!
2. Satírozz be egy lapot úgy, hogy a közepén szabadon hagysz egy körlapnyi területet!
3. Rajzolj szabad kézzel egy kört! Töltsd ki a kör területének minél nagyobb részét egymást érintő kisebb körökkel! (...mi is két kör centrálisa?...)
Megközelítés a mozgás oldaláról:
1. Toljátok el az osztályteremben a padokat a falakhoz. Álljatok fel egy körbe! Igazítsátok addig, míg a lehető „legszebb” kört nem kapjátok!
2. Egy ember keresse meg e kör középpontját, s álljon oda! Szemmértékkel ellenőrizzétek, megtalálta-e a középpontot!
3. Lassan induljon el a helyéről a középpontot kijelölő ember; a többiek pedig kövessék őt úgy, hogy a kör továbbra is szép kör maradjon, s a középpont is középen legyen! ( Benne rejlik a párhuzamos eltolás átélése is!)
4. Alkossatok két kört, két középponttal! Induljanak el a középpontok egymás felé s álljanak meg, amikor a két kör érinti egymást.
5. Ugyanígy bemutatható a két metsző kör és a két koncentrikus kör helyzete is.
6. Álljunk egy nagy körbe! Ezzel kijelöljük a terem egy részét, gondolatban rögzítsük ezen térrész határait. Kezdjünk el sétálgatni a körben úgy, mintha ez a kijelölt terület egy, a középpontban alulról alátámasztott nagy körlemez lenne. Kezdjünk el sétálni a körvonalon belül, s közben vigyáznunk kell, hogy „meg tudjuk tartani” a körlap egyensúlyát.
7. Álljunk egy nagy körbe! Madzaggal jelöljünk ki egy szabályos hatszöget úgy, hogy bizonyos emberek fogják a kezükbe a fonalat. (Pl. 12 ember esetén minden második…). Más színű gombolyaggal „kihúzhatjuk” az átlókat; szögfelezőket és oldalfelezőket; vagy megnézhetjük, hogy hány fokos szögben látszik két ember egy csúcspontból, vagy ez a két ember hány fokos szögben látszik másik csúcspontokból kapcsolódva ezzel a látószög fogalmához).
Vizsgálható pl.: AKE ∆, amely egyenlőszárú; egyik külső szöge az AKB szög, így ez AEB szög és KAE szög összege. Mivel e két utolsó szög egyenlő, hiszen AKE ∆ egyenlőszárú, így AEK kerületi szög fele az AKB kerületi szögnek.
8. Nagy csomagolóppapírra előre elkészített, körbe rajzolt szabályos hatszög segítségével kerületi és középponti szögek bevezetése; ebben az idomban a szögek nagyságának kiszámolása, ezeket a középponti szöggel összevetni; egy húrhoz ( hatszög egyik oldalához) tartozó kerületi szögek megkeresése, nagyságuk kiszámolása.
Ezután lehet általánosítani…
9. A látószögkörív bevezetése
Melyik helyre váltsunk jegyet a színházban? Miért olcsóbbak egyes helyekre szóló jegyek? Miért készítik egyes színházakban íveltre a széksorokat?
…és egy kis művészet…:
És hogy hogyan éri el a művész a háromdimenziós hatást, (nézőpont kérdése az egész).
A megfelelő szögből nézve:
És rossz nézőpontból, így néz ki ugyanez:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése