61. fogás
CIRKUSZIDŐ - TÖRTEK fogalma
4. - 5. osztály
Készítsünk előre egy nagy táblázatot, amelyen vízszintesen a gyerekek neve szerepel, a függőleges oszlopokban pedig a feladatok. Amikor egy diák egy feladatra a tanár megelégedésére válaszol, végez egy feladattal, akkor ezt a tanár bejegyzi a táblázat megfelelő helyére.
Egy hasonló, kicsi táblázatot a diákok kezébe adunk, ezen szerepelnek a feladatokhoz / egyes helyszínekhez tartozó kérdések.
helyszínek | igazolás, hogy megoldottad a feladatot… |
hajtogatás | |
tik-tak | |
csokoládé | |
pizza | |
Rakj rendet a kendők között! | |
Rakj rendet a sálak között! | |
alma | |
tea | |
kotta | |
Mit jelent? | |
Felezd meg a kiflit! | |
Fél almák a tányéron | |
A diákok tetszőleges sorrendben látnak hozzá a feladatokhoz. A tanár körbe jár, nyomon követ, rákérdez, segítséget nyújt. Így a tanulás személyre szabott lehet. A továbbhaladás csak a tanári ellenőrzés után lehetséges.
Lesznek diákok, akik megtervezik a továbbhaladásukat, mások az árral sodródnak. Azt azonban nem engedjük meg, hogy feltorlódjanak az egyes állomásokon!
Ez a gyakorlat példa a rendezett, önálló tanulásra, bizonyos fegyelemre szoktatja a diákokat: időbeosztásra és különféle források kezelésére.
Helyszínek az osztályban:
Ø Hajtogass sótartót! Figyeld meg hajtogatás közben, hányszor kell félbe hajtanod a papírt?
Ø Mondd el s közben üsd a kezeddel a „mérőt”!
Jár a toronyóra: bim-bam, bim – bam..
(a jobb kezet lassan ingatni)
Rá a falióra: tik-tak, tik-tak, tik-tak, tik-tak.
(gyorsabban mozgatni)
A zsebóra azt kattogja: tiki-taki, tiki-taki, tiki-taki, tik.
(igen gyorsan mozgatni)
(a jobb kezet lassan ingatni)
Rá a falióra: tik-tak, tik-tak, tik-tak, tik-tak.
(gyorsabban mozgatni)
A zsebóra azt kattogja: tiki-taki, tiki-taki, tiki-taki, tik.
(igen gyorsan mozgatni)
Az első sor szövegét nagyon lassú tempóban, a másodikat gyorsabban, a harmadik sor vége felé már szinte hadarva kell énekelni...
Ø Tábla csokoládé egy tálcán.
Törd ketté! Tied a fele annak a csokinak, amelyet a tálcán találtál!! ( Ki jár jól?)
Ø A tálcán egy kerek pizza vagy torta van, felszeletelve. ( Pont annyi szeletre, ahányan vannak az osztályban!!)
Vegyél el a kerek sütiből annyit, hogy az osztályban mindenkinek ugyanannyi jusson!
Ø Rakj rendet a kendők között! Hajtogasd bele a kendőket a dobozba!
Négyzet alakú selyemkendőket kell belehajtogatni egy negyedakkora területű dobozba, mint a kendő nagysága.
Ø Rakj rendet a sálak között!
Hosszú sál, keskeny kicsi doboz.
Hajtsd össze a sálat s tedd bele a dobozba!
( Lehet olyan doboz, amely a sál hosszának harmada; s lehet, amely a sál hossznak negyede.)
Ø Egyél meg egy negyed almát!
Almák a tálon, négy - négy szeletre felszeletelve.
Ø Tölts félig egy poharat teával és idd meg!
Ø Kottázó – kottaolvasó feladat
Kopogd le a „ kétnegyedes” dal ritmusát!
tá tá ti ti tá ti ti ti ti ti ti tá tá szün
Egészítsd ki az ütemeket!
I I I I ------ I I I I I ----- I ♫ ------------ I
Ho - vá mégy te kis nyu- lacs - ka? In - gyom- bin - gyom -------♫ I ♫ ♫ I I ------ I ♫ I I I ------ I
tá – li -ber, tu – tá – li- ber, má- li- ber az er- dő - be.
Ha két ütemet összekapcsolunk tá – ból, ti- ti -ből és tá – szünetből, akkor nagyon sokféle változatot alkothatunk.
Néhányat látsz itt Te is! Mi a közös bennük?
Találj ki Te is egyet!
ǀtá ti -ti ǀti-ti szün ǀ
ǀti-ti ti -ti ǀti-ti szün ǀ
| |
| |
( Ha van a gyerekek között zeneiskolás, felidézhet, amit a ritmusértékekről tanult!)
Ø Írd le, szerinted mit jelent:
felibe – harmadába:
félnótás:
féleszű:
Ø Próbáld ki:
Szerinted így igazságos? Te felezed meg a kiflit és barátod választja ki, melyik részét kéri!
Szavazz!
igazságos | nem igazságos | az attól függ… |
| | |
Ø Tegyünk az asztalra egy tányért és tegyünk arra három félbevágott almát.
Hogyan lehet elosztani igazságosan az almákat három gyerek között úgy, hogy a tányéron is maradjon egy fél alma?
Rajzold le a megoldást!
( 1. Vágjunk 3 -3 egyenlő részre két fél almát. Ezekből a szeletekből adjunk kettő – kettőt a gyerekeknek és hagyjuk a harmadik fél almát a tányéron.
2. Adjunk 2 gyereknek egy – egy fél almát, a harmadik gyerek pedig kapja meg tányérostól a harmadik fél almát!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése