96. fogás
SZÓTENISZ - hatványozás; gyökvonás; logaritmus - 11. osztály
Játszmák, mérkőzések. Egy gyors ütésváltással tegyük mindezt a tanulás termékeny részévé.
- A diákok párokban foglaljanak helyet. Könyv, füzet használata tilos.
- A kijelölt téma most : hatványozás, gyökvonás, ( logaritmus) azonosságai..
- Az adogató bemond egy képletet vagy kifejezést ( pl.:
, vagy : hatványt úgy hatványozunk, hogy az alapot a kitevők szorzatára emeljük.) Erre a társa gyorsan mond egy másik kifejezést vagy képletet, és így tovább, gyors egymásutánban.
- Ha valaki habozik, elakad, esetleg megismétel egy már elhangzott kifejezést vagy eltér a témától, netán hibásan mondja a képletet, akkor a partnere kap egy pontot.
- Lehetséges, hogy megkérjük a gyerekeket, hogy minden menet elején váltsanak témát: hatványozás; gyökvonás; logaritmus témákat szedjék elő egymás után.
- Ez a módszer tökéletes órakezdés. A diákoknak gyakran bemelegítésre van szükségük, hogy bekapcsolódjanak az órai munkába. Ez a feladat rendszerezett és nem kíván nyílt szereplést, viszont felvillanyozza az agyat!
A felhasználható képletek, kifejezések :
a) hatványozás
egy szorzatot tényezőnként is lehet hatványozni. | |
egy törtet úgy is hatványozhatunk, hogy külön hatványozzuk a számlálót, és külön a nevezőt. Tört hatványa egyenlő a számláló és a nevező hatványának hányadosával. | |
hatványt úgy hatványozunk, hogy az alapot a kitevők szorzatára emeljük. | |
azonos alapú hatványokat úgy is szorozhatunk, hogy a közös alapot a kitevők összegére emeljük. | |
azonos alapú hatványokat úgy is oszthatunk, hogy a közös alapot a kitevők különbségére emeljük. | |
Azonos alapú hatványok osztása esetén a tört egyszerűsíthető. Az eredmény attól függ, hogy a számláló vagy a nevező kitevője nagyobb. | |
0 n = 0 | 0 bármely pozitív egész kitevőjű hatványa önmaga. |
a 0 = 1 a nem 0 | bármely – 0-tól különböző szám- 0. hatványa 1 |
Bármely nem 0 valós a szám (-1)-edik hatványa az a reciproka |
b) gyökvonás fogalma és azonosságai;
c) logaritmus fogalma és azonosságai
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése