102. fogás
NÉGYES PÁROS FIBONACCI SOROZAT – REKURZÍV SOROZAT
Egyszerű,
hatékony, együttműködésre épülő tanulási stratégia. A feladatmegoldásnál,
szövegértelmezésnél felmerülő vita hatékonyan segíti a saját vélemény
alkotását. Minél többet beszél és figyel a tanuló a csoportmunkában, annál több
gondolat marad meg az elméjében. A módszer ösztönzi az együttműködést,
gyakoroltatja a beszéd – és odafigyelési készséget, erősíti a
kapcsolatteremtő nyelvi- és logikai intelligenciát.
Ebben a
gyakorlatban érettségire készülő csoporttal a Fibonacci – sorozattal
kapcsolatos feladatokat oldunk meg.
A diákok
kapnak egy –egy leírást a Fibonacci sorozattal kapcsolatos érdekes jelenséggel
kapcsolatban; pl.:
-
nyúlszaporítás
-
Fibonacci
- sorozat természetben
- a brokkoli;
-
a Fibonacci-
spirál;
-
a Fibonacci
– négyzetek;
-
paradoxon –
Fibonacci – rejtvény;
-
Fibonacci számok és Ohm törvénye ;1 ohmos ellenállások
kapcsolása;
-
zárt
formula;
-
ki is volt Fibonacci?; (FILIUS BONACCI - rövidítve:
Fibonacci = Bonacci fia)
-
Fibonacci – nim;
-
Fibonacci –
versek;
-
a Pascal –
háromszög és a Fibonacci – számok…
A témákat
úgy kell kiosztani, hogy a hamarosan kialakuló négyes csoportokba kerülő
gyerekek ne kapjanak egyformát!
Önállóan
dolgozzák fel, olvassák el a lapot; s ezzel felidézzük a 11. osztályban
tanultakat a Fibonacci – számokról.
A következő
részben a diákok párokat alkotnak.
Minden
párnak két feladatot kell a Fibonacci –sorozattal kapcsolatban megérteni/megoldani,
amely megbeszéléssel, közös döntések, eredmények elfogadásával jár. Az egyik
feladat a tankönyv kidolgozott feladata;
a másik példa megoldásra váró új feladat.
Tankönyvi
kidolgozott feladatok ( Sokszínű matematika):
1.) Hányféleképpen lehet n x 2 –es
téglalapot 1 x 2 –es dominókkal egyrétűen és hézagmentesen lefedni?
2.)
Adjuk össze
az elejétől kezdve az n –edikig a Fibonacci – sorozat páros indexű tagjait! Mit
mondhatunk az összegről?
3.)
Adjuk össze
a Fibonacci – sorozat tagjainak négyzetét az elejétől kezdve az n-edik tagig.
Mi lesz ez az összeg?
4.)
Igazoljuk,
hogy a Fibonacci – sorozat minden negyedik tagja osztható 3- mal!
Megoldásra váró példák:
1.)
Két meredek
úton és egy azok között cikázó szerpentinen mehetünk fel a hegy lábától a hegy
csúcsára. Hányféleképpen lehet A-ból
eljutni a K kilátóba, ha a meredek utakon és a szerpentinen – akár felváltva is-
, de csak felfelé haladhatunk?
2.) Egy lakótelepi házat úgy akarnak befesteni,
hogy minden emelet vagy kék, vagy fehér legyen!
Esztétikai okokból kikötik, hogy egymás melletti két emelet nem lehet kék.
Hányféleképpen lehet az utasításnak megfelelően kifesteni egy földszintes, egy
egy – , egy két- és egy n - emeletes házat?
3.) Terjed a járvány! Aki megkapja, az
még két napig beteg, negyednapra meggyógyul, de betegsége mindkét napján egy –egy
embert megfertőz. Hogyan alakul a friss megbetegedések száma napról napra, ha az első napon egy ember volt csak beteg?
Miután a
párok – megadott idő alatt végeztek, vagy eljutottak valameddig a
megoldásban / megértésben - „négyes párokat” alkotnak ( azaz hátrafordul egy – egy
pár a mögötte ülő pároshoz).
A négyes
páros mindegyik tagja aztán megosztja munkálkodásának eredményét a másik
párossal. A négyes csoportok együttesen tovább folytatják a feladat megoldását,
vagy ha készen van, az ellenőrzését.
Fontos, hogy
a négyes csoportok bármelyik tagja képes legyen a táblánál az osztálynak
elmagyarázni, az osztálytársakkal megértetni a feladatuk megoldását. ( Ezért a
csoport felel, hiszen nem kapják meg a jutalompontot, ha van olyan társuk, aki
elakad a táblai feladatbemutatásnál.) Tehát nemcsak megoldani kell a példát,
hanem, ha szükséges, a csoporttagnak el is kell magyarázni azt.)
A tanár a
négyes bármelyik tagját kiszúrhatja erre a szerepre, ahelyett, hogy a csoport
„szóvivőt” küldene maga helyett.
A csoport
tagjait lehet pl. (plusz) ponttal jutalmazni, ha – akár közülük kisorsolt, vagy
a tanár által kiválasztott diák táblai feladatmegoldását megszakítva egy másik
/ aztán harmadik, aztán esetleg a negyedik csoporttag jól tudja
folytatni.
( Mivel az
idő véges, lehet akár a csoportok közül is sorsolni, kiknek a feladatmegoldását
láthatjuk a táblánál…)
( Az is
érdekes helyzet, a mindegyik négyesnek ugyanazt az új feladatot tűzzük ki, s
sorsolással váltjuk a csoportok képviselőit a táblánál. Aztán mindenki megkapja
a következő feladatot, s táblai munka az előzőhöz hasonlóan zajlik le.)
Minta egy téma feldolgozásához:
Fibonacci-spirálba
rendeződnek például a fenyőtoboz és az ananász pikkelyei, a napraforgó
magjai.A piros vonalak mutatják az egyik irányt, a zöldek a másikat.
Ha megnézünk egy óriási napraforgót: a virágocskák két, egymást metsző spirálcsaládba rendeződnek, az egyik az óramutató járásával megegyező, a másik ellenkező irányba. Egyes fajtáknál az első spirálok száma 34, a másik spirál száma 55. Ez két egymás utáni Fibonacci-szám.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése