101. fogás
Kevert csoportok -- Az elveszett jelkép nyomában
11., 12. osztályban év elejére
Lehetnek a
csoportok kevertek, de az agy fogaskerekei azonban mégis mozognak, hiszen az
osztály minden tagjának lehetősége van arra, hogy meghallgassa és megvitassa a
többiek hozzászólását.
- Mielőtt hozzáfognánk, magyarázzuk el a gyerekeknek a tanulási célt, a „Kevert csoportok” egész folyamatát! A feladatot ezután két részben végezzük el.
- Osszuk fel az osztályt csoportokra. Minden csoport megkapja a feldolgozandó témáját, a célt, s a határidőt. Minden kidolgozott téma legyen más.
- A csoportok nekifognak a számukra kijelölt feladat megoldásának értelmezéséhez. Arra kérjük őket, hogy mindenki igyekezzen a füzetébe minél részletesebben jegyzetelni.
- Az eljárás közben mindenki maga felelős a megértésért és a szerzett információk pontos lejegyzéséért.
- Az első szakasz vége felé a tanár az egyes csoportokon belül mindenkinek ad egy betűjelet: A,B,C,D,E, amely eldönti, melyik új csoportba kerül majd a következő szakaszban a diák.
- A csoportok összekeverednek: az összes A jelű egy új csoportot alkot; a B-sek is, stb…
- Ezekben az új csoportokban a diákok sorban beszámolnak az előzőekben szerzett tapasztalataikról, feladatmegoldásukról. Itt is jegyzetelniük kell!
Miért
alkalmazzuk? - Hogy gyakoroltassuk a kulcsfogalom
azonosítását; a jegyzetelés, az összegzés képességét; hogy arra ösztönözzük a
diákokat, hogy tetszőleges csoportban is eredményesen dolgozzanak.
Témák :
I.
BŰVÖS NÉGYEZETEK
II.
TITKOSÍRÁS
III.
PENTAGRAMMA
IV.
SZERKESZTÉSEK
V.
ANAGRAMMÁK
VI.
PITHAGOREUSOK
VII.
PIRAMIS – TETRAÉDER
Íme, két téma:
BŰVÖS
NÉGYEZETEK
(D é n e s T a m á s matematikus nyomán )
Nem
egyedülálló a matematika történetében, hogy egyes fejezetei a szórakozás, a
játék területén fogantak és hosszabb-rövidebb fejlődés után a matematika új
fejezeteivé váltak. Ezt az utat járta be a kombinatorika egy alig 300 éves
fejezete, a latin négyzetek elmélete.
/ Egy n-ed rendű latin négyzeten egy olyan n x n méretű négyzetes mátrixot értünk, amelynek soraiban
és oszlopaiban az a1, a2,………,an elemek mindegyike pontosan egyszer szerepel.
/
1
|
2
|
3
|
4
|
2
|
3
|
4
|
1
|
3
|
4
|
1
|
2
|
4
|
1
|
2
|
3
|
n-ed rendű bűvös
négyzetnek nevezünk egy olyan négyzetes mátrixbeli elrendezést, amelyben n2
egész szám szerepel (általában, de nem szükségszerűen 0,1,………..,n2)
és a négyzetes mátrix minden sorában, oszlopában, illetve két fő átlójában az
elemek összege azonos.
ókori alakja teknősre festve és mai alakjában mátrixba
rendezve
Az angol
nyelv és a matematika házasságából született a jobb oldalon látható extra bűvös négyzet, amelyben nemcsak maguk a számok, hanem azok
szavakkal leírt változatában a betűk száma is bűvös négyzetet eredményez.
Bolyai János bűvös négyzete
Bolyai János jegyzetei között fellelhető egy 3x3-as
bűvös négyzet, ahol az alábbi jelölést használta:
|
Bolyai a-val
jelölte a 3x3-as bűvös négyzet sor, oszlop és átló összegeit.
FELADAT: Ha
a = 15; számítsd ki a négyzet elemeit felírt összefüggésekből!
x
|
y
|
15-x-y
|
20-2x-y
|
5
|
2x+y-10
|
x+y-5
|
10-y
|
10-x
|
Albrecht Dürer bűvös négyzete
„Albrecht Dürer?
Katherine próbálta összeállítani a képet,
miközben gyors léptekkel
haladtak Langdonnal az Adams épület alagsorán
át. Az AD tehát Albrecht
Dürer szignója? A híres 16. századi német
festő és metszetkészítő a fivére
egyik legkedvesebb művésze volt, és Katherine ismerte is
valamelyest a
munkáit. De még így sem tudta elképzelni,
hogyan segíthet nekik Dürer
ebben az esetben. Hogy mást ne mondjak, már
több mint négyszáz éve
halott.
- Dürer szimbolikusan tökéletes választás -
mondta Lang-don, miközben
követte a kijáratot jelző, megvilágított nyilakat. - Az egyik
legnagyobb
reneszánsz elme... művész, filozófus, alkimista és az Ősi misztériumok
élethossziglani tanulmányozója... Ma már
senki sem érti teljességükben azokat az üzeneteket, amelyeket a műveiben elrejtett…
…A Melankólia főalakja egy merengő figura volt, óriási szárnyakkal, aki egy
kőépület előtt ül és össze nem illő tárgyak bizarr gyűjteménye veszi körül -
egy mérleg, egy sovány eb, ácsszerszámok, egy
homokóra, különféle mértani testek, egy harang, egy puttó, egy kés, egy
létra...
…Ott, a háttérben. Az angyal háta mögött, a
házfalon. A harang
alatt. Dürer bevésett oda egy négyzetet,
számokkal teleírva…
…Katherine végre meglátta a négyzetet a számokkal, köztük az
1514-gyel.
A bűvös négyzet elnevezés nem valami misztikus dologra utalt, hanem
egyszerű matematikára. Egy négyzetrács, amelyben a számok összege
akárhonnan - sorokban, oszlopokban vagy
átlósan - olvasva mindig
ugyanannyi. Egyiptomi és indiai matematikusok
alkották meg mintegy
négyezer éve, de vannak, akik a mai napig
varázserőt tulajdonítanak neki.
Katherine azt olvasta, hogy az indiai hívők még mindig különleges, kubera
kolammk nevezett, háromszor hármas mágikus
négyzetet húznak a púdzsa
oltárokra. A modern ember számára azonban a bűvös négyzet elsősorban a
„játékos matematika" kategóriájába
tartozik, egyesek nem szűnnek meg
élvezetet találni az újabb és újabb
„mágikus" konfigurációkfelfedezésében. Szudoku lángelméknek…”
Egy-egy bűvös négyzet összeállítása a matematika történetének hajnalán még
igen nehéz feladatnak számított, ezért nem csodálkozhatunk, hogy azoknak
valamilyen mágikus erőt tulajdonítottak.
Dürer 4x4-es négyzete egész sor
olyan érdekességet tartogat, amely a kor tudósait és laikus szemlélőit
csodálattal töltötték el: nemcsak sorai, oszlopai és átlói adják ki összegként
a 34-es bűvös számot, hanem pl. a négy sarok vagy a négy középső mező összege
is 34-et ad.
Ráadásul az alsó sor közepén
található 15 ; 14 összeolvasva pedig a metszet keletkezésének évszámát adja ki.
16
|
3
|
2
|
13
|
5
|
10
|
11
|
8
|
9
|
6
|
7
|
12
|
4
|
15
|
14
|
1
|
FELADAT : Keressetek
négy olyan mezőt, amelyben a számok összege 34, majd próbáljátok meg egy
"hasonló" elhelyezkedésű számnégyest találni. Az alábbi két példa
segítséget nyújt:
a)
b)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése