10. fogás
KOCKÁZÁS
A tanulásnak nem kell olyannak lenni, mint a lottó, de unalmasnak sem! Csak fűszerezzük meg egy csöppet kockával!
A feldolgozott téma: Thalesz tétele
Készítsünk elő néhány tananyaghoz kapcsolódó utasítást, kérdést! Ezeket logikai sorrendbe kell rakni és a, b, c, d... betűjelekkel meg kell jelölni. Minden csoportnak jusson egy ilyen csomag! ( Én csoportonként más – más színű lapra nyomtattam a kártyákat.)
A diákok hatos csoportokban dolgoznak egy-egy asztal köré ülve. Az asztal közepén lefelé fordítva legyen ott a kártyacsomag, legfelül az a) jelű lap.
Minden csoport kap egy dobókockát, s a gyerekek egy-egy számot egytől hatig. ( Mivel elég ritka eset az, hogy pont hattal osztható a csoport létszáma, használhatunk pl. a szerepjátékokból ismert 4,8,10, 12…oldalú „dobókockákat”is a hatoldalúak mellett…)
Az első játékos dob a kockával és annak a személynek kell felhúzni a lapot és válaszolni a kérdésre, akinek a számát kidobták. Most ő dob, s annak a személynek kell felhúzni a lapot és válaszolni a kérdésre, akinek a számát kidobta…
Mivel az utasítások és kérdések egy mással kapcsolatban állnak, s mivel senki sem tudja, kinek a száma következik, mindenkinek egyfolytában figyelnie kell! ( A véletlenszerűséget jelentő kocka vidámságot hoz a játékba! Ugyanakkor a szabályozott csoportmunka váltott szereplésre, odafigyelésre, közös felelősségre szoktatja a gyerekeket!)
A kártyákra a tétel előzményeivel ( pl. szakaszfelező merőleges definíciója; egyenlő szárú háromszög tulajdonságai; háromszögek belső szögeinek összege…), valamint a tétel kimondásában szereplő jellemző szófordulat ( valamekkora szög alatt látni egy szakaszt…) kapcsolatos kérdéseket írtam.
Azonban mielőtt ezek a kártyalapok előkerültek volna, egy egyszerű feladatsort is adtam a diákoknak. Ehhez már hatosával csoportokban kellett elhelyezkedniük; kihúztak a hat feladat közül egyet-egyet ( így kaptak aztán a későbbieket meghatározó sorszámot). Mindenki öt percig foglalkozhatott a saját feladatával (használhatta a könyvét, füzetét, ha szüksége volt rá…), aztán a kocka segítségével kidobott sorrendben ismertették társaikkal a feladatukat és annak a megoldását.
Ezek a feladatok a következők voltak :
1.) 1. Adott egy 3cm, 4cm, 5cm oldalú háromszög. Mekkora a háromszög köré írt kör sugara?
2.) 2. Mekkora sugarú kör írható a derékszögű háromszög köré, ha oldalainak hossza 8cm és 24 cm?
3.) 3. Bizonyítsd be, hogy a derékszögű háromszögben az átfogó kétszer olyan hosszú, mint az átfogóhoz tartozó súlyvonal! ( Útmutatás: indulj ki a derékszögű háromszög köré írt körének vizsgálatából!)
4.) 4. Ha OA = r, akkor OB = _____________ és OC =___________ .
Ha OAC < = α, akkor AC O< =____________.
Ha OBC < = β, akkor OCB< =____________. Miért?
5.) 5. OAC ∆ egyenlőszárú. Miért?
OCB ∆ egyenlőszárú. Miért?
Nevezd az ABC ∆ szögeit!
Mit tudsz egy háromszög belső szögeinek összegéről?
Mekkora itt α + β?
6.) 6. Szerkessz az ABC derékszögű háromszög köré kört! ( AB legyen az átfogó!)
Jelölj meg az AB íven a C-től különböző C1, C2, C3 pontokat!
Rajzold meg az ABC1, ABC2 és az ABC3 háromszögeket! Vannak- e közös tulajdonságai a megrajzolt háromszögeknek?
...és végül a kártyák a kockázáshoz:
a - Mi a szakasz? | g - Milyen szakasz adja meg a háromszög köré írt körének a sugarát? |
b b- Milyen egyenes ( milyen pontok halmaza) a szakasz felezőmerőlegese? | h- Hol van egy derékszögű háromszög körülírt körének a középpontja? |
c- Hogyan szerkesztjük a szakaszfelező merőlegest? | i - Mekkora a derékszögű háromszög körülírt körének a sugara? |
d- Milyen nevezetes pontra illeszkedik egy kör tetszőleges húrjának felezőmerőlegese? | j- Adott egy AB szakasz. Hány darab derékszögű háromszöget lehet a szakasz, mint átmérő fölé szerkeszteni a síkon? |
e- A háromszög síkját tekintve hol van a 3 csúcspontjától egyenlő távolságban levő pont? | k- Adott egy AB szakasz. Hány darab derékszögű háromszöget lehet a szakasz, mint átmérő fölé szerkeszteni a térben? |
f- Hol van egy hegyesszögű háromszög köré írható körének a középpontja? | l- Adott egy AB szakasz. A föléje, mint átmérő fölé szerkesztett derékszögű háromszögek derékszögnél elhelyezkedő csúcspontjai milyen görbét írnak le a síkon? |
m - Egy kör átmérője a kör (átmérőtől különböző) pontjaiból mekkora szögben látszik? |
- Amíg a gyerekek a kártyán szereplő kérdésekkel foglalkoztak, felrajzoltam a táblára a második rajzot. Az óra végén - felhasználva az órai feladatokat és a kártyákra adott válaszokat- bebizonyítottuk együtt Thalesz tételét. Kimondtuk a megfordítását is és megkerestük a könyvben a tétel bizonyítását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése