14. fogás
PITHAGORASZ TÉTELÉNEK ALKALMAZÁSA - FELADATOK
Küldöttség :
„ Tanultassunk másokkal magunk helyett!”
1.Létesítsünk forrásállomásokat a teremben. Ezek lehetnek könyvek kimásolt oldalai; internetes honlap; rövid videofilm; PowerPoint bemutató; kidolgozott feladatok.
( A feldolgozandó témánk Pithagorasz tételének alkalmazása feladatokon keresztül, úgyhogy én az utolsónak felsorolt forrásokat használam.)
2. A diákok alkossanak 4-5 fős csoportokat. Minden csapat célja: a teremben bemutatott téma valamennyi szempontjának megértése és megtanulása. ( Azaz jelen esetben valamennyi kidolgozott feladat megoldása, megértése.)
3. A csoportok tagjai, a küldöttek odamennek az állomásokhoz, a megadott határidőn belül próbálják megérteni az anyagot; jegyzetet készítenek, majd visszatérve az eredeti helyükre elmondják csapattársaiknak, mit tartalmazott a forrás ( azaz milyen feladattal találkoztak, hogyan lehet felhasználni Pithagorasz tételét) .
A források tanulmányozásánál természetesen segíthetnek egymásnak a diákok.
4.A csoportjukhoz visszatérő tanulók beszámolóinak színvonalát, helyességét a tanár körbejárva ellenőrizze az osztályban.
A feladatok:
A/1.) Mekkora átmérőjű gömbfából lehet kivágni olyan gerendát, amely téglalap keresztmetszetű. A téglalap 36 cm hosszú és 22 cm széles?
A kör átmérője a téglalap átlója.
A/2.) Egy 10 cm sugarú körbe írt téglalap oldalainak az aránya 3: 4. Mekkorák a téglalap oldalai?
B/1.) Az egyenlőszárú derékszögű háromszög átfogója 10 cm hosszú. Mekkorák a befogói? Mekkora az átfogóhoz tartozó magassága? Mekkora a köré írható kör sugara?
B/2. ) Az iskolához közeli park négyzet alaprajzú. A szélein körbe vezet egy út. Mennyit rövidít az, aki az átló mentén „átvág” a parkon. Szerinted ki a jó parképítő?
C/1.) Egy egyenlő oldalú háromszög oldalai 8 cm hosszúak. Mekkora a magassága?
Az egyenlő oldalú háromszögek egy oldalhoz tartozó magasság vonalai, súlyvonalai, szögfelezői és oldalfelező merőlegesei egybeesnek.
Az ATC háromszögre írjuk fel a Pitagorasz-tételt!
C/2.) Egy egyenlő oldalú háromszög szögfelezői 6,93 cm hosszúak. Mekkora a magassága? Mekkora az oldala? Mekkora a területe?
D/1.) Mekkora az egyenlő szárú trapéz átlóinak hossza, ha alapjai 4 és 6 m, szára 5 m?
D/2.) A derékszögű trapéz két alapja 8 és 15 cm. A rövidebbik átlója 20 cm. Mekkorák a szárai?
E/1. Ha ezen a kockán a = 1 m, akkor milyen hosszú a BE és a BH szakasz?
E/2. Igazold az alábbi állítást! De kivételesen ne csak szorzással és összeadással, hanem a fadarabok megfelelő összeillesztésével!
33+43+53=63 27 + 64 + 125 = 216 |
F/1. Mekkora egy a oldalú négyzet átlója?
F/2. ) Mekkora egy 5 cm oldalú négyzet átlója?
F/3. Egy négyzet átlója 5 cm. Mekkora az oldala?
G/1. Egy 20 m széles úton két szemközti ház közé kifeszített acélhuzalra függesztett villanylámpa „belógása” 60 cm. Milyen hosszú a huzal?
Ha a lámpát középre akasztották, akkor a háromszög egyenlőszárú. Ha félbevágjuk, akkor derékszögű háromszöget kapunk.
G/2. )Kőszegen a vasútállomás és a Vasút a Gyermekekért Alapítvány épületei 1 km-re vannak egymástól. A két épület között a műúton egy 1000 m-es kötelet feszítünk ki. A kötélbe egy 15 cm-es darabot toldunk. Ha a közepét megemeljük, mi fér át alatta: rovar, csiga, kutya, esetleg ember?
H/1. Határozd meg a koordináta-rendszerben az A ( 1;1) és a B( 2;3) pontok távolságát!
2.) Mekkora az A ( 2; 3), B ( 8; 3) és C ( 8;8) csúcspontú háromszög területe és kerülete?
3.) Mekkora az A ( 2; 3), B ( 8;4)) és C ( 6;6) ) csúcspontú háromszög területe és kerülete?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése