2011. október 14., péntek

SZÓFOCI - OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRÁRA – IN MEMORIAM M. I.


57.  fogás
SZÓFOCI  - OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRÁRA – IN MEMORIAM M. I.


Osztályom tízedikes lett.  Fontosnak tartom, hogy példaképeket állítsunk eléjük. Igaz( i)  példaképeket.
Szomorú apropóból készült el az első prezentáció Makovecz Imréről.
A képek vetítését szövegekkel, idézetekkel, emlékezésekkel kísértem és egy 1990. szeptemberi előadás emlékével, amely előadásán magam is részt vettem Solymáron.


Részlet a kísérőszövegekből és képekből:
…Makovecz építészete eltér a megszokottól, és projektumai is egészében eltérnek egymástól, hiszen mint az organikus építészet szószólója mindig hasonul a természethez, vagy ahogy ő mondja:
„Az építészetben kell lenni egy olyan belső lényegnek, amely megnevezhetetlen, és amely a tervezés során bontakozik ki.”
... A lakásnak van egy, az élettel átszőtt centruma, a többi részfunkció. Ez a parasztház. Egy pitvaron keresztül bemegyek az életbe, mert ezt régen így hívták, ahol ott az asszony, egy olyan lakókonyha, amelyikből egyik oldalra nyílik a tisztaszoba kis ház esetén, másik irányba a kamra, de van úgy, hogy egy másik szoba is Egy oszlopnak feje, törzse, lába van. Egy homlokzatnak van két szeme, az ablaknak szárnya és szemöldöke, kapunak szárnya stb.,  tehát a magyar nyelv magával hordoz olyan régi, történelemben használt építészeti elemeket, amelyekre mi már nem emlékezünk vissza.

 …Makovecz Imre, mint mérnök ember, a Yin-yang jelet tovább kezdte gondolni, és az alapkoncepiót, vagyis a végtelenséget és az egymásba fordulást megpróbálta geometriai szerkesztéssel tovább vinni, és úgymond egy "új jelet" alkotni... Így született meg, a "Makovecz-féle narancshámozás", amikor is a Yin-yang végtelenbe szerkesztett motívumát gömb palástra rántja rá az ember... vagyis egy narancs felületére. (Nekünk teniszlabdán mutatta a spirálokat. S azóta mindig eszembe jut, ha almát hámozok, hogy a keleti ember / a magyarok is…/ spirálban hámozzuk….)





hirdettem meg építészhallgatók számára a visegrádi nyári tábort... Itt lehetett megismerni az együttélés elemi szabályait, az étkezés, a munka, a szerelem, a barátságok drámáját, és a közös akarattal elvégzett munka örömét és büszkeségét. A Visegrádi Táborokban több száz fiatal építész fordult meg az évtizedek során. Belőlük vált ki az a társaság, akik ma negyven-ötven évesen a magyarországi szerves építészet erősségét jelentik, s azok is, akiknek a tábor belső szabadságuk és józan eszük kialakulásához kellett csupán… Szellemi és fizikai munkát végeztünk szabad akaratunkból…
( 1993-ban táboroztattunk gyerekeket a mogyoró-hegyi Campingben. Láttuk a táborlakók építményeit. Mentünk át a hídon, játszottak a gyerekek az „épületekben”…)



Első figyelemreméltó munkája a paksi templom: a karcsú, tűhegyes csúcsban végződő tetőzetű, ívelt kapubejáratú épület országos hírnevet hozott számára.(Paksi barátnőm vitt el a templomhoz. - Tudod, ezt tervezte a Makovecz. - …akkor még nem tudtam…)




…Több mint tíz évig dolgozott a Pázmány Péter Katolikus Egyetem középkori hangulatot keltő piliscsabai épületegyüttesén,
-          Karácsonykor ment misére?

- Természetesen. Előző héten meg összejöttünk barátokkal, olyan adventi énekeket daloltunk, mint az Ó jöjj, ó jöjj, üdvözítőnk, közben ettünk-ittunk, nem volt semmi ájtatoskodás, de hadd legyen advent, várakozás…




-          Stephaneum… Nehéz alszerkezet, két ferde kupola. Ennek egyébként akusztikai oka van. Hagyományos kupola alatt a hang összevissza verődik, itt meg tökéletes az akusztika!
Talán legismertebb műve az 1992-es sevillai világkiállításra tervezett magyar pavilon.
A templomhoz is hasonlítható héttornyos épület bárkaszerűen bordázott fa tetőzetrendszere különleges látványt nyújtott, akárcsak a földszint üvegpadlója alá nyúló, így gyökérzetét is megmutató csupasz tölgyfa. A csónakforma az Újvilágot 500 éve felfedező Kolumbusz emlékét, a tornyokba zárt harangok a nándorfehérvári diadalt idézték meg…











    
Felsőzsolcán az árvíz után egy garast sem kértünk a tervekért. Hetven házban már laknak. Van ott egy öreg cigányasszony. Amolyan minden lében kanál. Kapott egy kétszobás, összkomfortos házat. Amikor a kollégáim felkeresték, épp a konyhában kavargatott. Megkérdezték, mit csinál. Azt mondta: azt még csak tudom - főzeléket a gyerekeknek -, de hogy hol vagyok, a mennyországban-e, abban már nem vagyok biztos. Ez a siker, nem a sok pénz…






„… Nézd csak, tudom, hogy nincsen mibe hinnem,
s azt is tudom, hogy el kell mennem innen,
de pattanó szívem feszítve húrnak
dalolni kezdtem ekkor az azúrnak,
annak, kir
ől nem tudja senki, hol van,
annak, kit nem lelek se most, se holtan.
Bizony ma már, hogy izmaim lazulnak,
úgy érzem én, barátom, hogy a porban,
hol lelkek és göröngyök közt botoltam,
mégis csak egy nagy ismeretlen Úrnak
vendége voltam…”

És akkor a módszer : SZÓFOCI

Ugye ismerős érzés az, amikor az ember túl egy „embertelen” vizsgán felteszi magának a kérdést: mire emlékeznék én mindebből holnap? És holnapután? És egy hét múlva is sikerülne ebből a vizsga? Kipróbálhatjuk ezt tanítványainkon a prezentáció bemutatása után. A testi adottságokat a szellemi képességek helyettesítik ebben a két csapat között vívott mozgalmas, lendületes játékban.
·         Mondjuk el a tanulóknak, hogy a játék célja a tudás és az emlékezet felmérése. Osszuk fel az osztályt két csapatra.  Mindkét csapatnak ki kell jelölni egy csapatkapitányt.
·         A kezdő csapat kap egy kérdést a tanártól.  5 másodpercen belül bárki válaszolhat a csapatból. Ha a válasz pontos, náluk marad a labda, azaz a játékjog s újabb kérdést kapnak a tanártól.  Ha egyszer  összejön egymás után három helyes válasz, akkor megvan a GÓL.
·         Ha valaki egyszer helyes választ adott, akkor  addig nem szólalhat meg újból, míg a labda náluk van. A játékosok, de főleg a csapatkapitány dolga, hogy szemmel tartsa, kis szerepelt már és ki nem két szerelés kötzött.
·         Szerelésnek számít, ha valaki pontatlanul válaszol – ilyenkor a labda átjut az ellenfélhez, s a tanár őket kezdi el kérdezgetni. Ha senki nem válaszol öt másodpercen belül, akkor elveszítik a labdát s az ellenfél válaszolhat a következő 5 másodpercben, s a tanár őket kezdi el kérdezgetni.
·         Szabálytalanságok:         
§  ha valaki bekiabálja a választ, amikor nem az ő csapatán van a sor;
§  ha valaki válaszol, pedig nem tehetné;
§  ha felesel a játékvezetővel.
            A játékvezető használhat sárga és piros lapokat.
·         Az a csapat a győztes, aki több gólt szerzett.


A diákhoz kapcsolódó  kérdések: 

1.       Az ősi magyar falu terének két pólusa közül melyik a fény pólusa?       A TEMPLOM
2.       Hogyan hívják az általa képviselt építészeti ágat?  ORGANIKUS ÉPÍTÉSZET
3.       Melyik ősi szimbólumot gondolta tovább, s alkalmazta a „ kör térbeli testvérére”, a gömbre?  A JING-JANG SZIMBÓLUMOT
4.       Melyik szimbólumot modellezi a Makovecz – féle narancshámozás? a JING-JANG TÉRBELI  VÁLTOZATÁT.
5.       A két narancshéj-darab milyen motívumot ad ki egymás mellé helyezve? A MAGYAR NÉPI TULIPÁNT
6.       Hol szervezett Makovecz Imre építésztáborokat? VISEGRÁDON
7.       Miért volt ez annak idején egyedülálló jelenség?  AZ AKKORI ÉVEKBEN TÖRTÉNT, EGYEDÜLÁLLÓ JELENÉG VOLT MAGYARORSZÁGON. LÉTREJÖTT EGY OLYAN KÖZÖSSÉG, AMIT NEM FELÜLRŐL IRÁNYÍTOTTAK. SZELLEMI ÉS FIZIKAI MUNKÁT VÉGEZTÜNK SZABAD AKARATUNKBÓL. FONTOS,  HOGY EZ A TÁRSASÁG NEM CSUPÁN A TÁBOR ALATT LÉTEZETT.  
8.      Mi volt az első figyelemreméltó munkája?  A PAKSI TEMPLOM
9.     Hogyan hívják az építészstúdióját? MAKONA
10.                        Ki tisztelgett a Makovecz – templomokban koncertturnéval a 75 esztendős Mester előtt?  LAJKÓ FÉLIX
11.                        Ki tervezet a farkasréti ravatalozót, ahol 2011. október 8-án felravatalozták Makovecz Imrét? MAKOVECZ IMRE
12.                       Mit modellez a ravatalozó belső tere? EGY EMBERI MELLKAST
13.                        Hol létesült a Pázmány Péter Katolikus Egyetem? PILISCSABÁN
14.                        Milyen épületegyüttes  része a Stephaneum?  A PÁZMÁNY PÉTER KATOLIKUS EGYETEMNEK
15.                       Miért tervezete a két kupolát ferdére? A JOBB AKUSZTIKAI HATÁS MIATT
16.                        Melyik városnak tervezett uszodát? EGERNEK
17.                        Hol volt 1992-ben a Világkiállítás? SEVILLÁBAN
18.                        Minek állított emléket a bárkaszerű bordázott tetőrendszere? KOLOMBUSZ KRISTÓFNAK, AKI AKKOR 500 ÉVE FEDEZTE FEL AZ ÚJVILÁGOT
19.                       Mennyi pénzért tervezete az irodája az iszapkárosultak új házait? INGYEN
20.                       Dolgozik-e egykori Vándoriskolás építész ma Szombathelyen? IGEN, TÖBB IS; PL- LITKEI TAMÁS
21.                       Melyik verset szavalta el Makovecz Imre a Cseppnyi emberség című rádiósműsorban? KOSZTOLÁNYI DEZSŐ : HAJNALI RÉSZEGSÉG CÍMŰ VERSÉNEK UTOLSÓ VERSSZAKÁT



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése