2012. április 2., hétfő

Cirkuszidő - egyensúly

80.  fogás 
CirKusZiDŐ

10. osztály  fizika  - statika

A tanárok gyakran zsonglőrködnek elsődleges szempontokkal, gyakran kötélen táncolnak vagy karikákon ugrálnak át, úgyhogy egy osztálycirkusz levezénylése nem jelenthet problémát.
Az alapvető cél az, hogy a diákok megadott idő alatt tetszőleges sorrendben elvégezzék a megadott feladatsorozatokat (vagy abból meghatározott darabszámú feladatot.)

- Tervezzünk  az aktuális témához kapcsolódó feladatokat. Lehetőleg ezek többféle tanulási stílusra terjedjenek ki.
Témák : Egyensúly. Kellékek : egyensúlyi játékok.
A lényeg, hogy elég állomás legyen, hogy egyik se legyen túlzsúfolt. ( Óra elején fel kell villantani pár szóval, mit találnak az egyes helyszíneken, aztán az osztályterembe szétküldeni az előre „bedobozolt” kellékeket, leírásokkal együtt. A játékok szabályát le kell egyszerűsíteni, mert ha az eredeti variációkat néznénk, akkor nem lehetne egy óra alatt ennyi mindenbe „belekóstolni”! Így marad elegendő idő a játékokra.)
A lényeg, hogy a diákok az egész cirkuszidő alatt képesek legyenek a célokra és a végpontra koncentrálni. ( Mi az, hogy egy test egyensúlyban van? Milyen fajta egyensúlyokat ismerünk? Hogyan billenhet ki egy test az egyensúlyi helyzetébŐl?)
A gyerekek egyenként kapnak egy nyilvántartási lapot, amelyre valamennyi játékot / helyszínt és feladatot feltüntettük. Ha kipróbáltak egy játékot, akkor írassák alá azzal a társukkal, akivel játszottak és próbáljanak válaszolni a hozzá tartozó / kapcsolódó kérdésre.

Ha egy tanulónak így kitöltésre kerül a nyilvántartási lapjának ( 6 ?; 9?; 18? ) sora, akkor beadhatja óra végén a lapját, s ha a tanár úgy látja, hogy jól is dolgozott, akkor órai munkára kaphat egy ötöst!
A bevezető kérdések kitöltése kötelező!

A Cirkuszidő módszere alkalmazható bármely olyan téma esetén, amely bizonyos számú önállóan elvégezhető feladat esetén megtanulható vagy megszilárdítható.
Ez a gyakorlat a rendszerezett önálló tanulás példája, fegyelemre szoktat, időbeosztásra, valamint különféle források kezelésére.
A diákoknak tetszik, mert ők szabják meg a tanulásuk ütemét, a feladatok sorrendjét.

Járjanak végig minél több helyszínt!  Válaszoljanak  a helyszínhez tartozó kérdésre!



EGYENSÚLY

 Az                                             Az egyensúlyban levő, alátámasztott vagy felfüggesztett testek súlyának hatásvonala is egybeesik a nehézségi erő és a tartóerő közös hatásvonalával. E három erő közös hatásvonalát ezért súlyvonalnak is szokás nevezni. A testek különböző helyzetéhez tartozó súlyvonalak közös metszéspontját – a tömegközéppontot – súlypontnak is mondják. A súlypont és a tömegközéppont tehát a testnek …………………a pontja.

………………….egyensúlyi helyzetben a test súlypontja alacsonyabban van, mint bármely szomszédos helyzetben. Kimozdításkor a test súlypontját tehát emelni kell. Ez munkavégzéssel és a gravitációs mező energianövekedésével jár együtt.
…………………egyensúlyi helyzetben a test súlypontja magasabban van, mint bármely szomszédos helyzetben. Így a kimozdításkor alacsonyabbra kerül.
…………………egyensúlyi helyzetben a test kimozdítása közben a súlypont változatlan magasságban marad, így a gravitációs mező energiája sem változik.

JÁTÉKOK
Kikkel játszottad ezt?
KÉRDÉSEK

1.       Villa Paletti

Egészítsd ki a mondatot:

Egy testnek ez az úgynevezett állásszilárdsága annál nagyobb, minél ………………van a test súlypontja és minél ………………….az alátámasztási felülete.



2.       Leonardo hídja


A boltív építésekor melyik elemet helyezték be legutoljára?




3.       Pisai ferdetorony


Mire kell ügyelni, mikor egymásra rakjuk a fadarabokat? Mennyire nyúlhat ki a legfelső elem?




4.       Egyensúlyozó félgömbön 


Miért kel fel a Keljfeljancsi?




5.       Szögek egyensúlya


Mit jelent és miért fontos az autók kerekének centírozása?




6.       Voko Bere


Hogyan lehet amorf ( szabálytalan ) testek súlypontját meghatározni? (súlyvonalak !)




7.       Labirintus és
        golyós (helyre - pöckölős) játék


Hogyan készítenél házilag „TRICK – TRACK MARSKUKACOT”?




8.       Torony székekből – asztali játék


Miért könnyebb hátrafelé feldönteni a széket, mint előre?




9.       jenga


Megváltozik-e egy test tömegközéppontjának helye, ha a test egyik oldalára gyurmadarabot ragasztunk? Ha igen, merre tolódik el? És ha letörünk egy darabot a testből?

10.   partvis - Egy seprű / vagy akár egy kupakos töltőtoll/ súlypontját hogyan lehetne két ujjunk csúsztatásával meghatározni?

Van nyolc darab - ránézésre azonos - érme, de az egyik könnyebb a többinél. Rendelkezésünkre áll egy kétkarú mérleg, de csak kétszer szabad mérni! Hogyan lehet két mérésből megtalálni a könnyebb érmét?


11.   gyufaszálon lengő villák


Vékony lemezből készült négyzet egynegyede hiányzik  ( a jobb felső sarkában)   Hol van a lemez súlypontja?




12.   bortartó


Van-e forgató hatása a szabadon mozgó testet érő erőhatásnak, ha hatásvonala átmegy a test tömegközéppontján?



13.   lejtőn felfelé guruló test



Normális esetben merre és meddig gurul le egy labda a dombtetőről?

14.   kártyavár

Hány emeleteset tudsz építeni? Milyen tanácsokkal látnál el egy kezdő építőt?


15.   Egyensúlyozós színes


Lehet-e gyurmadarabokat úgy ragasztani egy testre, hogy a tömegközéppont helye ne változzon meg? Hogyan?


16.   Teherhordó csacsi


Miért mozog járás közben a karunk is?



17.   lepke

Egy négyzet alakú drótkeret mindkét átlóját beforrasztották. Az oldalak és az átlók is ugyanolyan huzalból vannak. Az átlók metszéspontjába kötött zsineggel felfüggesztették a keretet. Egyensúlyban van-e a keret, ha

– mind a négy csúcsára egy-egy 20 Ft-os érmét helyezünk?
– az egyik átló mindkét végére még egy-egy 20 Ft-ost teszünk?
– a másik átló végeire egy-egy 10 Ft-os illetve egy 20 Ft-os érmét helyezünk?

18.
párosító  -  kérdések és feleletek

Van nyolc darab - ránézésre azonos - érme, de az egyik könnyebb a többinél. Rendelkezésünkre áll egy kétkarú mérleg, de csak kétszer szabad mérni! Hogyan lehet két mérésből megtalálni a könnyebb érmét?
(A kétkarú mérleg: egy kar két végén található egy-egy tálca, a kar a közepén van felfüggesztve. A mérleg azt tudja megállapítani, hogy melyik oldalra helyeztünk több (nehezebb) súlyt.)

Ilyen leírások várták a gyerekeket a helyszíneken a kísérleti eszközök / játékok mellett:

Gyufaszálon  lengő villák
Gyufaszálon  lengő villák 

Két villa fogait toljuk egymásba úgy, hogy száraik kb. derékszöget zárjanak be egymással! A fogak feszülése rögzíti egymáshoz a két villát! Ezután a villák középső fogai közé - az evőeszközök homorú oldala felől, alulról - dugjunk be egy gyufaszálat annyira, hogy a gyufa vége a fogak között megfeszülhessen; majd helyezzük az egész együttest a gyufaszál feje felől az asztal sarkára!

A villapáros stabilisan "alátámasztva" tartósan így marad, miközben jócskán "kilóg" az asztal széléről. Ha a kettősvilla-"rendszert" kissé kibillentjük egyensúlyi helyzetéből, néhány lengés után visszaáll eredeti állapotába
(stabilis egyensúly).
A két evőeszközből álló rendszer súlypontja az alátámasztási pont (forgástengely) alatt helyezkedik el. (A részek súlypontjainak súlypontja a rendszer "eredő" súlypontja.






Változat:


Hogyan tudunk egy kanalat és egy villát egy darab gyufaszál segítségével az asztallap síkjának magasságában, de annak felületén kívül úgy egyensúlyban tartani, hogy azok ne essenek le.

A kanál jóval az asztallap síkja alatt van és gyufa helyett fogpiszkálót használtam:


…az asztallap sarkára helyezve több hely maradt az étkészletnek…. J


??
Vékony lemezből készült négyzet egynegyede hiányzik. Hol van a súlypont?



Egyensúlyozó torony


A kockával dobott szín határozza meg, hogy a melyik félgömbre kell egy újabb elemet felhelyezni.
Így idővel három roskatag torony meredezik az égnek… Akinél ledől a torony, kiesik a játékból.
,


?? 
Miért kel fel a Keljfeljancsi?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése