2011. április 17., vasárnap

Szakértői köpönyeg - átalakítással

32. fogás

Szakértői köpönyeg - átalakítással

– azaz „a tanulás teljes kihasználása érdekében fogadtassuk el a diákokkal, hogy minden anyag átalakítható.”
Témánk : 10. osztályos fizika tananyagban az egyenáram.
Bevezetésekor a diákoknak az lesz a feladata, hogy a feldolgozandó új témával  kapcsolatban vessenek mindent papírra, amit már tudnak.
Ezután párokban megbeszélhetik a padtársukkal a részleteket, akkor magabiztosabban mernek kiállni az osztály elé.  
Ugyanis az első önként vállalkozó (esetleg vállán egy „szakértői” köpönyeggel) kiáll az osztály elé és elmondja, amit tud az egyenáramokról. Az osztály kérdezhet is, a „szakértő” válaszol, vagy ha nem tud, akkor „passzolhat”.
Ezután újabb önkéntes léphet az osztály elé, s kiegészítheti, amit eddig hallottunk.

Közben a diákok azt feladatot kapják, hogy az elhangzott ( esetleg a tanár által kiegészített, pontosított) anyagot alakítsák át más formátumúvá. Mindenkinek választani kell egy módszert, a lehetséges változatok:
-          a hallott szöveg átalakítása gondolattérképpé;
-          a hallott szöveg átalakítása táblázattá
-          a hallott szöveg átalakítása kulcsszótervvé…


 Ha az osztály kevésbé tud önállóan dolgozni, akkor a tanár a táblára jegyzetelheti az elhangzottakat, esetleg rögtön egy gondolattérkép formájában.


Mi is ez? Hogyan készítsük?

• A tábla közepére felírjuk  a központi témát.
• A kapcsolódó gondolatokat a sugárirányban rajzolt ágakra vagy zárt görbékbe - formájuk emlékeztető lehet írjuk vagy rajzoljuk.
A szónak megfelelő hosszúságú legyen a vonal – ez tisztaságot, rendet jelent!
• Az ágakat további ágakkal bővítve adjuk hozzá a kapcsolódó asszociációkat.
• Nyilakkal, ábrákkal jelölhetjük az egyes ágak vagy alágak közötti kapcsolatot. ( Az a jó, ha sok színt, képet és formát használunk.)
·  Csak egy kulcsszó kerüljön egy vonalra – szabaddá teszi a további asszociációkat, és nem folyik egybe a sok szó!
·  Nyomtatott betűket használjunk vonalra írva – a nyomtatott betű képként tud tárolódni! (hm…Waldorf betűtanítás…)
·  Ne legyenek nagyon ferdén a szavak, ábrák (max. 45 fok), hogy ne kelljen silabizálni!
·  A központi vonalak vastagabbak legyenek (ha később kiderül, hogy valami fontos és a periférián van, vastagítva fontossá tehető!)

A gondolati térkép készítője aktívan részt vesz a folyamatban, a gondolatokat a saját elképzelésének megfelelően, rendezi, színezi, ábrázolja és írja le. Ez már önmagában is nagyban segíti a feldolgozást, megértést és a megjegyzést; előadásra készülve is nagy segítség lehet, ha valaki rendszerezi és rögzíti a gondolatait, emellett tanuláskor is hasznosítható: megmarad az anyag struktúrája, az összefüggések jobban látszanak, könnyebb lesz a felidézés, legyen szó történelemlecke vagy egyetemi szigorlati tétel rögzítéséről.
Ez a technika már évszázadok óta ismert – úgy tudjuk, hogy Leonardo da Vinci és Beethoven is alkalmazta…






Hallott szöveg átalakítása TÁBLÁZATBA írt fogalmakká:   Egyenáram

ÁRAMFORRÁS ( feszültségforrás)
galvánelem

feltöltött kondenzátor

generátor

akkumulátor
HATÁSAI
fény


élettani

mágneses

kémiai
MENNYISÉGI JELELMZÉSE
mértékegysége

mérése

számítása

Q-t grafikon

I-t grafikon
TÖLTSEKMOZGÁSA
fémekben

gázokban

folyadékokban

áramirány

technikai áramirány

Az anyag csak akkor alakítható át, ha a diákok megértették. Ez a technika gondoskodik arról, hogy mélytanulásra kerüljön sor!
A diákok ezt a módszert sikerrel alkalmazhatják otthon is, önálló tanulási és ismétlési készséggel ruházza fel őket.
A különböző módszerek jól illeszkednek a különböző tanulási stílusokhoz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése