2011. november 7., hétfő

CIRKUSZIDŐ - TÖRTEK fogalma



61. fogás
CIRKUSZIDŐ  - TÖRTEK  fogalma
4. - 5. osztály

Készítsünk előre egy nagy táblázatot, amelyen vízszintesen a gyerekek neve szerepel, a függőleges oszlopokban pedig a feladatok. Amikor egy diák egy feladatra a tanár megelégedésére válaszol, végez egy feladattal, akkor ezt a tanár bejegyzi a táblázat megfelelő helyére.

Egy hasonló, kicsi táblázatot a diákok kezébe adunk, ezen szerepelnek a feladatokhoz / egyes helyszínekhez tartozó kérdések.

helyszínek
igazolás, hogy megoldottad  a feladatot…

hajtogatás

tik-tak

csokoládé

pizza

Rakj rendet a kendők között!

Rakj rendet a sálak között!

alma

tea

kotta

Mit jelent?

Felezd meg a kiflit!

Fél almák a tányéron


A diákok tetszőleges sorrendben látnak hozzá a feladatokhoz. A tanár körbe jár, nyomon követ, rákérdez, segítséget nyújt.  Így a tanulás személyre szabott lehet. A továbbhaladás csak a tanári ellenőrzés után lehetséges.

Lesznek diákok, akik megtervezik a továbbhaladásukat, mások az árral sodródnak. Azt azonban nem engedjük meg, hogy feltorlódjanak az egyes állomásokon!


Ez a gyakorlat példa a rendezett, önálló tanulásra, bizonyos fegyelemre szoktatja a diákokat: időbeosztásra és különféle források kezelésére.


Helyszínek az osztályban:
Ø  Hajtogass sótartót! Figyeld meg hajtogatás közben, hányszor kell félbe hajtanod a papírt?

Ø  Mondd el s közben üsd a kezeddel a „mérőt”!

Jár a toronyóra: bim-bam, bim – bam..
(a jobb kezet lassan ingatni)
Rá a falióra: tik-tak, tik-tak, tik-tak, tik-tak.
(gyorsabban mozgatni)
A zsebóra azt kattogja: tiki-taki, tiki-taki, tiki-taki, tik.
(igen gyorsan mozgatni)
Az első sor szövegét nagyon lassú tempóban, a másodikat gyorsabban, a harmadik sor vége felé már szinte hadarva kell énekelni...


Ø  Tábla csokoládé egy tálcán.


Törd ketté! Tied a fele annak a csokinak, amelyet a tálcán találtál!!  ( Ki jár jól?)


Ø  A tálcán egy kerek pizza vagy torta van, felszeletelve. ( Pont annyi szeletre, ahányan vannak az osztályban!!)


Vegyél el a kerek sütiből annyit, hogy az osztályban mindenkinek ugyanannyi jusson!

Ø  Rakj rendet a kendők között! Hajtogasd bele a kendőket a dobozba!

Négyzet alakú selyemkendőket kell belehajtogatni egy negyedakkora területű dobozba, mint  a kendő nagysága.


 

Ø  Rakj rendet a sálak között!
Hosszú sál, keskeny kicsi doboz.
Hajtsd össze a sálat s tedd bele a dobozba!

( Lehet olyan doboz, amely a sál hosszának harmada; s lehet, amely a sál hossznak negyede.)





Ø  Egyél meg egy negyed almát!



Almák a tálon, négy - négy szeletre felszeletelve.



Ø  Tölts félig egy poharat teával és idd meg!




Ø  Kottázó – kottaolvasó feladat



Kopogd le a „ kétnegyedes” dal ritmusát!

                                                                                 ti ti                  ti ti      ti ti               ti  ti                  szün



Egészítsd ki az ütemeket!


I     I         I   I       ------       I  I    I        I  I    -----              I                    ------------    I                                     
Ho - vá     mégy te          kis nyu-      lacs - ka?                  In - gyom-     bin - gyom    
-------♫  I                         I        I       ------           I       I      I      I ------        I
tá – li -ber,   tu – tá –        li- ber,    má-  li- ber                   az  er- dő -             be.

Ha két ütemet összekapcsolunk – ból, ti- ti  -ből és szünetből, akkor nagyon sokféle változatot alkothatunk.
Néhányat látsz itt Te is! Mi a közös bennük?
Találj ki Te is egyet! 
    ǀtá  ti -ti   ǀti-ti szün ǀ
    ǀti-ti ti -ti ǀti-ti szün ǀ









   


( Ha van a gyerekek között zeneiskolás, felidézhet, amit a ritmusértékekről tanult!)


Ø  Írd le, szerinted mit jelent:
felibe – harmadába:
félnótás:
féleszű:

Ø  Próbáld ki:
Szerinted így igazságos? Te felezed meg a kiflit és barátod választja ki, melyik részét kéri!
Szavazz!
igazságos
nem igazságos
az attól függ…





Ø   Tegyünk az asztalra egy tányért és tegyünk arra három félbevágott almát.
Hogyan lehet elosztani igazságosan az almákat három gyerek között úgy, hogy a tányéron is maradjon egy fél alma?
Rajzold le a megoldást!
( 1. Vágjunk 3 -3 egyenlő részre két fél almát. Ezekből a szeletekből adjunk kettő – kettőt a gyerekeknek és hagyjuk a harmadik fél almát a tányéron.
2. Adjunk 2 gyereknek egy – egy fél almát, a harmadik gyerek pedig kapja meg tányérostól a harmadik fél almát!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése