2011. november 16., szerda

A csodálatos logaritmus

63. fogás

Lótuszvirágból logaritmus – avagy a csodálatos tavirózsa esete a csodálatos logaritmussal
Kiváló módszertanos tanárunk volt az ELTE-n  Dr. Ambrus András tanár úr. Beleültette a bogarat anno a fülembe, hogy lehet a logaritmust is „líraian” tanítani… Pár éve rátaláltam az írására a neten, s azzal  kiegészítettem az egykori feljegyzéseimet.
Ennek az eredménye ez a bejegyzés ( origami; kvíz – feladatok no és prezentáció). Íme:

Lótuszvirág - origami
Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/C1257688002EC258/a96ce807737b045fc1256c84003bad7f/ed2c2cdd2623ae14c12575c2004c84cf/rt_Segment1/0.8F3A?OpenElement&FieldElemFormat=gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif

Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif1. A kinyitott szalvétát helyezzük az asztalra, úgy, hogy a minta nélküli oldala nézzen felfelé!Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/C1257688002EC258/a96ce807737b045fc1256c84003bad7f/ed2c2cdd2623ae14c12575c2004c84cf/rt_Segment1/1.A8?OpenElement&FieldElemFormat=gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif
Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif2. Hajtsuk a két felső sarkát a közepe felé!
          Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/C1257688002EC258/a96ce807737b045fc1256c84003bad7f/ed2c2cdd2623ae14c12575c2004c84cf/rt_Segment1/1.2754?OpenElement&FieldElemFormat=gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif
Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif 




3. Most hajtsuk a két alsó sarkot is középre, így négyszöget kapunk!Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif4. Forgassuk el a négyszöget 45°-kal, és a sarkokat hajtogassuk újra befelé
          
          Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/C1257688002EC258/a96ce807737b045fc1256c84003bad7f/ed2c2cdd2623ae14c12575c2004c84cf/rt_Segment1/2.4714?OpenElement&FieldElemFormat=gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif5. Ezután fordítsuk át a szalvétát a másik oldalára, és itt is hajtsuk mind a négy sarkot befelé.
          Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/C1257688002EC258/a96ce807737b045fc1256c84003bad7f/ed2c2cdd2623ae14c12575c2004c84cf/rt_Segment1/3.2A50?OpenElement&FieldElemFormat=gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif 


 Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif 6. Nyomjuk meg a középen lévő sarkokat, majd húzzuk ki a hátoldalról a négy sarkot!
Leírás: http://www.lidl-receptek.hu/C1257688002EC258/a96ce807737b045fc1256c84003bad7f/ed2c2cdd2623ae14c12575c2004c84cf/rt_Segment1/4.145C?OpenElement&FieldElemFormat=gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gifLeírás: http://www.lidl-receptek.hu/icons/ecblank.gif 7. A virág már elkészült, már csak annyi a dolgunk, hogy kihúzzuk az alsó oldal virágai között a sarkokat.



KVÍZ – kérdés 1.
A csodálatos tavirózsa minden héten a kétszeresére nő, így 16 hét alatt növi be a tisztáson lévő kis tavat. Hány hét alatt növi be a tó felét?

( 15, mert a következő hétre benövi az egész tavat!)



KVÍZ – kérdés 2.


A csodálatos tavirózsa minden héten a kétszeresére nő, így 16 hét alatt növi be a tisztáson lévő kis tavat. Hány hét alatt növi be az egész tavat két tavirózsa?

( 15)

Grafikonon ábrázolva:
Tavirózsa által befedett tó-felület egy hét alatt megduplázódik. A megfigyelés
kezdetekor 1 négyzetméter volt lefedve. A következő grafikon a befedett terület
változását mutatja az idő függvényében.
0. hét – 1 m2
1. hét – 2 m2
2. hét – 4 m2
3.  hét – 8  m2
4.  hét – 16 m2
10. hét – 4,3  m2
5.  hét – 32  m2



 

Feladatok:
1. A grafikon alapján becsüld meg, hogy 20 négyzetméter befedéséhez hány hét
szükséges.


2. Hány hét múlva lesz 40, 80 illetve 10 négyzetméter lefedve? Az utolsó kérdésre adott
válaszod ellenőrizd grafikonon.


Az 1. kérdésre 4,3 hét a válasz.
 A 2. kérdés megválaszolásánál fontos látni, hogy
a lefedett terület egy hét alatt megduplázódik. Ennek értelmében a válaszok grafikon
nélkül kikövetkeztethetők: 5.3 hét, 6.3 hét, 3.3 hét.

A fenti gyakorlatokat követi egy kontextus-függő definíció megadása.
A lg210  jelenti azt az időmennyiséget, amely szükséges 10 négyzetméter lefedett terület
létrejöttéhez, ha a növekedési faktor 2 és a kiindulási lefedett terület 1 négyzetméter.

A következő feladatokat a kontextus segítségével oldják meg a tanulók. Miért
igazak a következő egyenlőségek?

log216 = 4 igaz, mert   lg216   jelenti azt az időmennyiséget, amely szükséges 16  négyzetméter lefedett terület
létrejöttéhez, ha a növekedési faktor 2 és a kiindulási lefedett terület 1 négyzetméter. 




log22= 1 igaz, mert   lg2 2    jelenti azt az időmennyiséget, amely szükséges 2 négyzetméter lefedett terület
létrejöttéhez, ha a növekedési faktor 2 és a kiindulási lefedett terület 1 négyzetméter.

log28 = 3 igaz, mert   lg2 8   jelenti azt az időmennyiséget, amely szükséges 8 négyzetméter lefedett terület
létrejöttéhez, ha a növekedési faktor 2 és a kiindulási lefedett terület 1 négyzetméter.


log327 = 3, igaz, mert   lg3 27   jelenti azt az időmennyiséget, amely szükséges 27  négyzetméter lefedett terület
létrejöttéhez, ha a növekedési faktor 3 és a kiindulási lefedett terület 1 négyzetméter.

log525 = 5


E példákban észreveszik a tanulók a következő összefüggéseket:
24= 16,
21= 2
23= 8
33 = 27,
 52 =25

Az előbbi gyakorlatok alapján kialakul a tanulókban a logaritmusról egy képzet,
a logaritmus kitevőt jelent, amit kontextushoz kötve rögzítenek. A továbbiakban a
logaritmus fontosabb tulajdonságainak megsejtése következik.





További feladat:

A tavirózsás példa alapján magyarázd meg, hogy miért teljesül:
log24 + 1 = log28

Egy hét alatt megduplázódik a lefedett terület, azaz 8 négyzetméter lefedéséhez
1 héttel több idő kell mint 4 négyzetméter lefedéséhez.
1 helyett írhatunk log22-t, mivel
2-es növekedési faktor mellett 1 hét alatt 2 négyzetméter lesz a lefedett terület, ha a
kiindulás 1 négyzetméter.
log24 + 1 = log28

log24 + log22 = log28

log23 + 1 = log26
Egy hét alatt megduplázódik a lefedett terület, azaz 6 négyzetméter lefedéséhez
1 héttel több idő kell mint 3 négyzetméter lefedéséhez. 1 helyett írhatunk log22-t, mivel
2-es növekedési faktor mellett 1 hét alatt 2 négyzetméter lesz a lefedett terület, ha a
kiindulás 1 négyzetméter.

log27 + 1 = log214
log26 + log22 = 12


A fenti példák elvezetnek a log2a + log2b = log2ab
azonossághoz,
amit természetesen formálisan is igazolni kell.





Feltételek:a, x, y Î R+, a ¹ 1. Azaz a, x, y pozitív valós számok, a nem lehet 1.









(  A tapasztalatok szerint néhány tanuló gyorsan elhagyja a tavirózsás kontextust
és a logaritmus formális definíciójával és az azonosságokkal dolgozik. Sok tanuló
viszont végig megmarad a kontextus mellett, a formális feladatokat áttranszformálják a
kontextusba. A kontextus természetesen bővül a természetben előforduló exponenciális
változásokkal. (Radioaktív bomlás, légnyomás változása, fény terjedése közegben,
folyadékban, baktériumok szaporodása, népesség szaporodás stb.)




A második azonosság azt mondja ki, hogy egy tört logaritmusa egyenlő a számláló és a nevező ugyanazon alapú logaritmusának különbségével.


Feltételek: a, x, y pozitív valós számok, a nem lehet 1.
A harmadik azonosság szerint egy hatvány logaritmusa egyenlő az alap ugyanezen alapú logaritmusának és a hatványkitevőnek a szorzatával.


Feltételek: a, x, pozitív valós számok, a nem lehet 1, k pedig tetszőleges valós szám lehet.





A log3 2  értékét grafikonról már leolvastuk. Ha pontosabb értéket akarunk, akkor használunk számológépet.
A logaritmussal való számolás közben újabb kérdés fogalmazható meg:
Valamely szám adott alapú logaritmusából hogyan számíthatjuk ki annak a számnak más alapú logaritmusát ?...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése