2012. január 3., kedd


73. fogás 

Névjegykártyák  - Osztályfőnöki órára január elején

Ez az egyszerű ötlet lehetővé teszi a tanulóknak, hogy egy kártya felmutatásával vagy a padra való kihelyezésével jelezzék válaszukat.
Minden diák kapjon egy piros, egy sárga és egy zöld  A/6 –os méretű kártyát.
Az egyedüli szabály: a becsületesség!
Témák:  b) és a c) lehetőségek alkalmazása nehezebb, hosszabb,  összetettebb  fizika feladat megoldásánál.

A kártyákat használhatjuk:
-          a) kérdésre adott válaszok jelzésére: „Tudom, hogy ismerem a választ” – zöld kártya, rajta egy pipa. „ Tudom, hogy nem ismerem a választ!”  - piros kártya, rajta egy X. „Nem vagyok benne biztos, hogy tudom, vagy nem tudom” - sárga kártya, rajta egy kérdőjel.
Mivel mindenkinek fel kell mutatni egy kártyát, a módszer fokozottabb részvételre ösztönöz, mint a kézfeltétel.

Az apropó: január elseje Petőfi Sándor születésnapja.
Az osztályban felolvasunk verseiből előbb szavakat, sorokat, s egyre hosszabb részleteket, és aki úgy gondolja, hogy tudja, melyik versből való az idézet, felmutatja a zöld kártyát. Aki úgy gondolja, hogy „nem biztos benne, hogy tudja, vagy nem tudja” , a sárga kártyát tartsa fel (rajta egy kérdőjel lehet).
Aki nem ismeri fel a verset, az a piros kártyát tartsa magasra.
Mivel egyre hosszabb részt olvasunk fel a versből, elképzelhető, hogy kártyát is kell cserélnie közben a tanulóknak.

VERSRÉSZLETEK:
1.)    füled,
hegyezd füled,
hegyezd füled, Hadd
hegyezd füled, Hadd beszélek mostan
Morzsa kutyánk, hegyezd füled,  Hadd beszélek mostan veled,

Morzsa kutyánk, hegyezd füled,
Hadd beszélek mostan veled,
Régi cseléd vagy a háznál,
Mindig emberűl szolgáltál.

ANYÁM TYÚKJA


nyargaló
nyargaló futása
nyargaló futása Zúg a szélben
nyargaló futása  Zúg a szélben, körmeik dobognak,
Méneseknek nyargaló futása   Zúg a szélben, körmeik dobognak,
Méneseknek nyargaló futása
Zúg a szélben, körmeik dobognak,
S a csikósok kurjantása hallik
S pattogása hangos ostoroknak.

Délibábos ég alatt kolompol
Kiskunságnak száz kövér gulyája;
Deleléskor hosszu gémü kútnál
Széles vályu kettôs ága várja.
Méneseknek nyargaló futása
Zúg a szélben, körmeik dobognak,
S a csikósok kurjantása hallik
S pattogása hangos ostoroknak.

AZ ALFÖLD

Hasonlóan szétszedve a többi verset is részenként felolvasni.


-          b) Felhasználható a zavarodottság jelzésére, (kiváló diagnosztikai eszköz) ha azt mondjuk:  „Emeljétek fel a sárga kártyát, ha kezditek elveszíteni a fonalat!” vagy „Emeljétek fel a piros kártyát, ha teljesen elveszítettétek a fonalat!” .
-          c) Azonnal ellenőrizhetjük a megértést, - a tanár bármikor megállhat és kérheti a kártyák felmutatását, hogy eddig mindent megértettek- e vagy csak félig értik, vagy fogalmuk sincs a dologról…

FIZIKA FELADAT – LENDÜLET
Egy 1650 kg össztömegű, 36 km/h sebességgel haladó kocsiból menetiránnyal szemben a kocsihoz képest 1m/s sebességgel kidobnak egy  150 kg-os csomagot. Hogyan változik a kocsi sebessége?

 




-          d) Gyors döntéshozatal vagy gyors véleményfelmérés módszereként is alkalmazható akár munkahelyi értekezleteken is.




KIÁLLÍTÁS A NEMZETI MÚZEUMBAN
"Hősök, királyok, szentek" a Nemzeti Galériában
Hétfőn nyílt meg a nagyközönség előtt az új alaptörvény hatályba lépésének alkalmából a Hősök, királyok, szentek című kiállítás a Nemzeti Galériában. A tárlaton több mint száz történelmi tablót, portrét és dokumentumot állítanak ki, és itt mutatják be a nagyközönségnek először az alaptörvény illusztrálására készített festményeket is.
A nagy vihart kavart Lovasroham című festmény - az alaptörvény illusztrációjaként készíttetett képeket is kiállították a Nemzeti Galériában. A reprezentatív tárlat emellett a 19. századi historikus festészet jól ismert alkotásait vonultatja fel, mint például Munkácsy Mihály alkotását, a Honfoglalás című festményt, amelyet kifejezetten erre az alkalomra hoztak át a Parlamentből a galériába. A kiállítás a Himnuszból és a Szózatból vett idézetekre épül - festményeken, szobrokon, kódexeken és kéziratokon keresztül, történeti kísérőszövegekkel mutatja be a magyar nép elmúlt 1100 évét. ..


Nézzük – e meg?

Szavazzunk - a kártyák segítségével!

A kártyák arra utalnak, hogy nem az a lényeg, hogy gyorsan átessünk a tanulási műveleteken.  A kártyák jelzik a gyerekek számára, hogy a tanulás – másoknak is – lelki megerőltetéssel, zavarodottsággal jár(hat).A kártyák gondolkodást követelnek a gyerekektől, odafigyelést, ellenőrzést. Megerősítik a személyes felelősség érzését. Fontos, hogy mindenkinek van kártyája ( a módszer demokratikus!), a kártyák segítségével mindenki aktív részese az eljárásnak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése