Diák CASINO - piac; kombinatorika, valószínűségszámítás
100. fogás
Kombinatorika, valószínűségszámítás –
Kombinatorika, valószínűségszámítás –
ZÁRÓRA CASINO
Ez a Casino játszható „levezető” óraként (ZÁRóra) is a "játék öröméért", feladatok nélkül...,vagy a feladatokkal kiegészítve a témakör végén plusz pont szerzési lehetőségként.
DIÁK - CASINO
Hívjuk fel a gyerekek figyelmét arra, hogy az óra végén egy feladatlapot kell /lehet kitölteniük a Casinoban és az azt megelőző órákon szerzett tapasztalataik alapján!
A játékokhoz kapcsolódó valószínűségszámítási ill. kombinatorikai kérdések nehezebb feladatok, hiszen témakör végén vannak a gyerekek. Megtalálhatók a játékszabályok mellett a helyszíneken is.
A játékokhoz kapcsolódó valószínűségszámítási ill. kombinatorikai kérdések nehezebb feladatok, hiszen témakör végén vannak a gyerekek. Megtalálhatók a játékszabályok mellett a helyszíneken is.
Az óra menete a PIAC c. témafeldolgozás Casinora átírt változata:
1.) 8 perc
Kezdetben a gyerekek 3-4 (5) fős csoportokban játszanak; minden csoportnak kijelölünk egy játékot, s megkapják a hozzá tartozó forrásanyagot, kelléket, kockákat, táblákat, stb...
A csoportoknak a forrásanyagot - a szabályt kell egy poszterré átalakítani. A posztert látogatók számára kell megtervezni, hogy annak alapján könnyen megértsék a játékszabályt.
Kérjük meg, hogy a csoport tagjai közül mindenki írjon, rajzoljon a poszterre – ez könnyen ellenőrizhető, ha mindenki más színű íróeszközzel dolgozik.
A szakasz vége felé a tanár járja végig a csoportokat, s jelezze, hogy mi kell még, hogy szerepeljen a lapon.
Közben próbálják ki a játékot!
2. ) 22 perc
A csoportok egy – egy tagja „otthon” marad, ő lesz a krupié. A többiek mennek a Casinoba játszani, tapasztalatot szerezni. A játékvezető a helyén elmagyarázza a poszterüket a látogatóknak, úgy, hogy csak a látogatók kérdéseire válaszolhat s hívja őket játszani.
Mivel több helyszínt is fel kell keresniük rövid idő alatt, célszerű, ha a csoporttagok egyesével indulnak játszani ( azaz mennek el a valószínűségszámításban szerezhető tapasztalatokért, információkért).
3.) 15 perc
A feladatlap kitöltése - csoportmunka -
illetve játék azoknak, akik „nem hajtanak” plusz pontért.
Ízelítő a játékokból:
1.) NAGYBENDŐJŰ JANCSI
A zsoldos katonák kedvelt játéka volt. Az asztalra felrajzoljuk Nagybendőjű Jancsit:
Minden játékosnak négy korongja van. Sorban dobnak két kockával,és a kettős dobás eredményeit összeadják, a végeredmény számának megfelelő mezőre korongot kell helyezni, vagy az előzőleg oda lerakott korongot fel kell venni. Aki 7-et dob, az Nagybendőjű Jancsi gyomrába süllyeszti a korongját, onnan ki nem emelhet semmit sem. Aki túladott minden korongján, kiesik. Végül egyetlen játékos győz csak, övé Nagybendőjű Jancsi gyomrának tartalma.
2.) MEX Kocka-Bas
Játékosok száma:3-12
Játékosok száma:3-12
Kellékek:2db dobókocka; nem áttetsző pohár, vagy valami, amiben/amin úgy lehet dobni, hogy azt más ne lássa...
capitaN aut navia
3.) Szintén ma is közismert játék volt a capitaN aut navia, vagyis a fej vagy írás. A római gyerekek olyan pénzdarabot hajigáltak a levegőbe, melynek egyik oldalán a kétarcú Janus volt látható, a másikon pedig egy hajó. Az nyert, aki eltalálta, hogy melyik felével esik lefelé a pénzdarab.
Időnként fogadást is kötöttek, hogy a feldobott pénzdarab melyik lapjára esik.
BINGÓ
...
FELADATLAP
NAGYBENDŐJŰ JANCSI
Három különböző színű dobókockával dobunk, majd a kapott számokat összeadjuk. 9-es vagy 10-es összeget kaphatunk nagyobb valószínűséggel? ( Toscana hercegének problémája)
MEX Kocka-Bas
a)Adjuk meg a véletlen jelenség kimeneteleinek halmazát!
b) Egy szabályos dobókockát kétszer egymás után ledobunk, majd a dobások eredményét leírjuk egymás mellé. Mekkora annak a valószínűsége, hogy olyan kétjegyűszámot kapunk, amelynek első számjegye kisebb a másodiknál?
capitaN aut navia
Egy szabályos pénzérmét négyszer egymás után feldobunk. Jelentse az
A) esemény azt, hogy a 4 dobás között legfeljebb egy fej van;
B) azt, hogy legalább 3 írás;
C) azt, hogy pontosan 3 írás!
a) Hány elemű halmaz a kísérlethez tartozó eseménytér?
b)Adjuk meg a kísérletekhez tartozó elemi események halmazát!
c) Adjuk meg az A) eseményhez tartozó elemi események halmazát!
d) Adjuk meg a C) esemény valószínűségét!
BINGÓ
Egy iskolai BINGO - játékon a 100 választható fogalom szerepelt az algebra; a geometria; a függvénytan; a kombinatorika és a valószínűség - számítás témakörökből.
FOGALMAK:
A 100 fogalmat egymás után egyesével húzták ki. A 100 fogalom közül 33 kapcsolódott a kombinatorikához, 20 pedig a valószínűség számításhoz; 6 fogalom mindkettő témához kapcsolható.
a) Mi a valószínűsége; hogy az elsőnek kihúzott szám a kombinatorikához vagy a valószínűség- számításhoz kapcsolódik?
b) Mi a valószínűsége; hogy az elsőnek kihúzott szám a kombinatorikához és a valószínűség- számításhoz is kapcsolódik?
c) Mi a valószínűsége; hogy az elsőnek kihúzott fogalom sem a kombinatorikához sem a valószínűség- számításhoz nem kapcsolódik?
...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése