2012. szeptember 23., vasárnap

Kevert csoportok -- Az elveszett jelkép nyomában



101. fogás 

 Kevert csoportok  -- Az elveszett jelkép nyomában  

11., 12. osztályban év elejére

Lehetnek a csoportok kevertek, de az agy fogaskerekei azonban mégis mozognak, hiszen az osztály minden tagjának lehetősége van arra, hogy meghallgassa és megvitassa a többiek hozzászólását.

  1. Mielőtt hozzáfognánk, magyarázzuk el a gyerekeknek a tanulási célt, a „Kevert csoportok” egész folyamatát! A feladatot ezután két részben végezzük el.
  2. Osszuk fel az osztályt csoportokra. Minden csoport megkapja a feldolgozandó témáját, a célt, s a határidőt. Minden kidolgozott téma legyen más.
  3. A csoportok nekifognak a számukra kijelölt feladat megoldásának értelmezéséhez. Arra kérjük őket, hogy mindenki igyekezzen a füzetébe minél részletesebben jegyzetelni.
  4. Az eljárás közben mindenki maga felelős a megértésért és a szerzett információk pontos lejegyzéséért.
  5. Az első szakasz vége felé a tanár az egyes csoportokon belül mindenkinek ad egy betűjelet: A,B,C,D,E, amely eldönti, melyik új csoportba kerül majd a következő szakaszban a diák.
  6. A csoportok összekeverednek: az összes A jelű egy új csoportot alkot; a B-sek is, stb…
  7. Ezekben az új csoportokban a diákok sorban beszámolnak az előzőekben szerzett tapasztalataikról, feladatmegoldásukról. Itt is jegyzetelniük kell!

Miért alkalmazzuk?  - Hogy gyakoroltassuk a kulcsfogalom azonosítását; a jegyzetelés, az összegzés képességét; hogy arra ösztönözzük a diákokat, hogy tetszőleges csoportban is eredményesen dolgozzanak.

Témák :

I.                    BŰVÖS NÉGYEZETEK
II.                  TITKOSÍRÁS
III.                PENTAGRAMMA
IV.                SZERKESZTÉSEK
V.                  ANAGRAMMÁK
VI.                PITHAGOREUSOK
VII.              PIRAMIS – TETRAÉDER


Íme, két téma:



BŰVÖS NÉGYEZETEK
(D é n e s  T a m á s matematikus  nyomán  )                                      
Nem egyedülálló a matematika történetében, hogy egyes fejezetei a szórakozás, a játék területén fogantak és hosszabb-rövidebb fejlődés után a matematika új fejezeteivé váltak. Ezt az utat járta be a kombinatorika egy alig 300 éves fejezete, a latin négyzetek elmélete.
/ Egy n-ed rendű latin négyzeten egy olyan n x n méretű négyzetes mátrixot értünk, amelynek soraiban és oszlopaiban az a1, a2,………,an  elemek mindegyike pontosan egyszer szerepel. /

1
2
3
4
2
3
4
1
3
4
1
2
4
1
2
3

n-ed rendű bűvös négyzetnek nevezünk egy olyan négyzetes mátrixbeli elrendezést, amelyben n2 egész szám szerepel (általában, de nem szükségszerűen 0,1,………..,n2) és a négyzetes mátrix minden sorában, oszlopában, illetve két fő átlójában az elemek összege azonos.


A Lo Shu bűvös négyzet
ókori alakja teknősre festve és mai alakjában mátrixba rendezve

Az angol nyelv és a matematika házasságából született a jobb oldalon látható extra bűvös négyzet, amelyben nemcsak maguk a számok, hanem azok szavakkal leírt változatában a betűk száma is bűvös négyzetet eredményez.






Bolyai János bűvös négyzete
Bolyai János jegyzetei között fellelhető egy 3x3-as bűvös négyzet, ahol az alábbi jelölést használta:
x
y
a-x-y
2a-2b-2x-y
b
2x+y-a-b
x+y+2b-a
a-y-b
a-x-b


Bolyai a-val jelölte a 3x3-as bűvös négyzet sor, oszlop és átló összegeit.
FELADAT: Ha a = 15; számítsd ki a négyzet elemeit felírt összefüggésekből!


x
y
15-x-y
20-2x-y
5
2x+y-10
x+y-5
10-y
10-x




   






Albrecht Dürer bűvös négyzete
„Albrecht Dürer?
Katherine próbálta összeállítani a képet, miközben gyors léptekkel
haladtak Langdonnal az Adams épület alagsorán át. Az AD tehát Albrecht
Dürer szignója? A híres 16. századi német festő és metszetkészítő a fivére
egyik legkedvesebb művésze volt, és Katherine ismerte is valamelyest a
munkáit. De még így sem tudta elképzelni, hogyan segíthet nekik Dürer
ebben az esetben. Hogy mást ne mondjak, már több mint négyszáz éve
halott.
- Dürer szimbolikusan tökéletes választás - mondta Lang-don, miközben
követte a kijáratot jelző, megvilágított nyilakat. - Az egyik legnagyobb
reneszánsz elme... művész, filozófus, alkimista és az Ősi misztériumok
élethossziglani tanulmányozója... Ma már senki sem érti teljességükben azokat az üzeneteket, amelyeket a műveiben elrejtett…
…A Melankólia főalakja egy merengő figura volt, óriási szárnyakkal, aki egy
kőépület előtt ül és össze nem illő tárgyak bizarr gyűjteménye veszi körül -
egy mérleg, egy sovány eb, ácsszerszámok, egy homokóra, különféle mértani testek, egy harang, egy puttó, egy kés, egy létra...
…Ott, a háttérben. Az angyal háta mögött, a házfalon. A harang
alatt. Dürer bevésett oda egy négyzetet, számokkal teleírva…
…Katherine végre meglátta a négyzetet a számokkal, köztük az 1514-gyel.
A bűvös négyzet elnevezés nem valami misztikus dologra utalt, hanem
egyszerű matematikára. Egy négyzetrács, amelyben a számok összege
akárhonnan - sorokban, oszlopokban vagy átlósan - olvasva mindig
ugyanannyi. Egyiptomi és indiai matematikusok alkották meg mintegy
négyezer éve, de vannak, akik a mai napig varázserőt tulajdonítanak neki.
Katherine azt olvasta, hogy az indiai hívők még mindig különleges, kubera
kolammk nevezett, háromszor hármas mágikus négyzetet húznak a púdzsa
oltárokra. A modern ember számára azonban a bűvös négyzet elsősorban a
„játékos matematika" kategóriájába tartozik, egyesek nem szűnnek meg
élvezetet találni az újabb és újabb „mágikus" konfigurációkfelfedezésében. Szudoku lángelméknek…”

 


Egy-egy bűvös négyzet összeállítása a matematika történetének hajnalán még igen nehéz feladatnak számított, ezért nem csodálkozhatunk, hogy azoknak valamilyen mágikus erőt tulajdonítottak.
Dürer 4x4-es négyzete egész sor olyan érdekességet tartogat, amely a kor tudósait és laikus szemlélőit csodálattal töltötték el: nemcsak sorai, oszlopai és átlói adják ki összegként a 34-es bűvös számot, hanem pl. a négy sarok vagy a négy középső mező összege is 34-et ad.
Ráadásul az alsó sor közepén található 15 ; 14 összeolvasva pedig a metszet keletkezésének évszámát adja ki.

16
3
2
13
5
10
11
8
9
6
7
12
4
15
14
1


FELADAT  : Keressetek négy olyan mezőt, amelyben a számok összege 34, majd próbáljátok meg egy "hasonló" elhelyezkedésű számnégyest találni. Az alábbi két példa segítséget nyújt:
a)       b)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése