123. fogás
Hierarchiák - 11.
osztály osztályfőnöki órára -
Advent idején
1.
Főcím - központi téma
; összegzés - a piramis csúcsába
Többé- kevésbé valamennyi nem irodalmi szöveg hierarchikusan
épül föl. Keressük meg, használjuk a szinteket, így hamarosan feljutunk a
csúcsra!
Ø
Minden diák rajzoljon egy lap nagyságú piramist!
Ø
Magyarázzuk el, hogy ha rájövünk a szövegben
rejlő hierarchiára, akkor jó felépítésűek lesznek a jegyzeteink!
Ø
Mutassuk meg, hogy az újságok a címek, alcímek,
dőlt betűvel szedett részek, apró betűk segítségével miként teremtik meg a
hierarchiát!
Ø
Ám nem minden szöveg ilyen könnyen értelmezhető!
A diákokon múlik, el tudják-e választani a lényegest a lényegtelentől.
Ø
Kérjük meg a diákokat, hogy a kapott szövegükben
találják meg a központi téma összegzését: azaz a főcímet. Ezt írják be a
piramis csúcsába!
Ø
A piramisban lefelé haladva írják be a diákok a
következő szintekre a lényeges pontokat!
Ø
A részletek kerüljenek a piramis aljába! ( Tehát általában van egy átfogó téma; 2-3
nagy témakör és sok apró részlet…)
Ø
Kérjük meg a diákokat, hogy szintenként
próbálják emlékezetbe vésni azok tartalmát! Próbálják fölidézni a szintek
tartalmát, majd ellenőrizzék le, jól emlékeztek-e?
Ø
A passzív olvasás – hatástalan! Az anyagot
aktív, céltudatos hozzáállással kell elemezni, az ilyen gyakorlatok a megértést
erősítik! A vizsga sikere a hatékony ismétlésen múlik. Ez pedig kevésbé
csüggesztő, ha az anyagot eleve már kezelhető, ismétlésbarát formátumban
jegyzeteljük ki.
Témák : a gyerekek
nem tudják a témák címét! Párosával kapnak egy-egy anyagrészt.
- A karácsonyfa-állítás története
-
Rudolf Steiner szerint a karácsonyfa…
-
Vers
- Karácsonyi
ajándék
- A
karácsonyi asztal
- Karácsonyfadíszek
2. Beszélgetős körhinta
Téma: Advent és Karácsony a mi családunkban
-
a szemben ülő párok a témáról beszélgetnek (3
perc)
-
félidőben szólni, legyen ideje mind a két
embernek ideje beszélni!
-
a külső kör odébb ül / megy egy hellyel jobbra
/, így másik párja lesz mindenkinek. Mielőtt az új pár beszélgetni kezd,
foglalják össze, mit mondott az előző partnerük.
-
ismételjük meg a cserét többször is!
Ø
Maximális részvételt teremt ez a módszer; az
osztály fele mindig beszél…!
Ø
Minden gyereknek lehetővé teszi, hogy gyorsan
tudomást szerezzen egy sor véleményről.
Ø
Gyakoroltatja az odafigyelési készséget!
Ø
Hozzászoktatja a diákokat ahhoz, hogy
tetszőleges személlyel kell dolgozniuk.
Ø
Mindenféle beszélgetési stílusnál hasznos ez a
módszer: lehet a téma akár egy emelt szintű érettségi elméleti kérdéssora, vagy
egy téma összefoglalása, vagy a meglevő ismeretek összegzése egy új témakör
előtt.
Részletesen az 1. témakörhöz kiadott
anyagok:
1.a)
A negyedik században a szír
Efrém egyházatya a január 6-i ünnep leírásában arról tudósít, hogy ezen a
napon a házakat koszorúkkal díszítették. A következő időszakban, a
középkorban a napforduló periódusa mint újévi és mikulási ünnep mindenféle
ágak, virgácsok vagy akár fák "kitűzésével" ment végbe. Régi pogány
szokások éltek tovább, de már Krisztus születése ünnepének szolgálatába
állítva, akkor is, ha a nép tudatában ez a kapcsolat nem volt mindig világos
és eleinte szinte zajos jókedvvel mentek végbe. Általában azonban úgy élték
át ezt az időszakot, amelyben Krisztus e világba eljött, mint "szent
időt". Régi legendák bizonyítják ezt, melyek közül egyet a tizedik
századig tudunk visszavezetni. Eszerint abban a pillanatban kinyíltak a
virágok, amikor Jézus megszületett. Ezzel függhet össze az a szokás, hogy
karácsony előtt több héttel almafa és cseresznyefa ágakat tettek vízbe, hogy
az ünnepre kiviruljanak. Használtak nyírfát és tölgyet, mégis leginkább
kedvelték az örökzöld növényeket, bukszust és borókát, különösen a
jegenyefenyőt, melynek állandó zöldje a halhatatlanságot jelképezi: miközben
a természet normális körülmények közt csak tavasszal ébredezik, a fenyő él az
év legsötétebb szakában is, "hideg télben", "nemcsak
nyáron".
Azt olvassuk egy 1521-es
dokumentumban, hogy az erdészek számára 2 schillinget kellett azért
kifizetni, hogy szent Tamás napján az erdőt őrizzék. S az 1556-os
bejegyzésből is gyaníthatjuk, hogy szent Tamás napján az erdőt
őrizzék…1561-ben meghatározták, hogy minden polgárnak csak egy fa
megszerzésére lehet joga, éspedig meghatározott nagyságú fára. Ilyen
korlátozások és tilalmak rövidesen sok más helységben - Elzászon kívül is -
megjelennek.
A karácsonyi termőág állítása
általános szokás volt nálunk, de már a rómaiak is zöld ágakat ajándékoztak
egymásnak. Falun a lányok férjhez menésüket is a Katalin-napkor vagy
Borbálakor vízbe tett ág kizöldülésével, illetve ki nem rügyezésével
jósolták, meg. A fenyőfa elődje tehát az élő faág, termőág volt. (Az angolok
fagyöngycsokra mágikus erőt képvisel, mivel ez a növény magából a fából nő
ki, föld és ég közt „lebeg".)
Falun korábban nem állítottak fenyőfát; először fagyalágat, rozmaringágat, vadrózsát, borókát tettek vízbe, amely karácsonyra kizöldült. Egyes vidékeken bukszuság volt a termőág. A szúrós ág hitük szerint megvédett a gonosz erőktől is. (Rózsafa=édesanya, bimbaja a gyermek.)
Miután ilyen érdeklődést keltett már a tizenhatodik században a
karácsonyfa, bizonyára sok házban helye volt, éspedig először a műhelyben,
majd a családi hajlékban. Balthasar Beck, egy krónika szerzője 1600-ban
tudósít bennünket arról, hogy hogyan állítottak fel - ismét Schlettstadtban -
Krisztus napján egy karácsonyfát a "férfiak szobájában" a
"szoba-közösség" tagjai. Leírja azt is, hogy milyen volt: már
megjelennek itt a ráaggatott almák és ostyák; ez azt mutatja, hogy akkor már
megvolt a kapcsolat a paradicsomi fával. Mert az almák a megkísértés
fájára mutatnak, az ostyák az élet fájára, az úrvacsorai élet-kenyerére. A mi
karácsonyfánk eredetére döntően ez vezet el bennünket…
A pásztor- és jászol játékok
mellett - jászollal Assisi Ferencnél találkozunk - voltak paradicsomi
játékok. December 24-én adták elő. A régi naptárak december 24-én a dátum
mellett Ádám és Éva neve áll. Ilyen játékokat valószínűleg sok helyen
előadtak, különösen bizonyítható ez a Rajna vidékén. A játékban színre lépett
Ádám és Éva, az ördög, a kerúb, aki a paradicsomi utat elzárta, s mint
díszlet ott volt a fa is, melynek gyümölcse alkalmat adott a vétekre.
A Biblia nem nevezi meg a fa fajtáját, ezért mindenütt a vidék honos fájával
azonosították. Németországban ez volt az almafa, s az alma mint
"tiltott gyümölcs" így ment a köztudatba. Mivel azonban december
24-én bajos lett volna virágzó almafát keresni, hát más fát találtak, így
került természetesen előtérbe az örökzöld jegenyefenyő, melynek ágai már
előzőleg karácsonyi díszként szolgáltak. A jegenyefenyőre függesztették az almát
(vagy almákat).
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése