2012. december 5., szerda

HALK MONDATOK és TÖRÖTT DARABOK - Szimmetria - HÓPELYHEK;– szabályos sokszögek



120. fogás 
 MIKULÁS táján...

HALK MONDATOK   -  9. osztály Síkidomok   - geometria ; szimmetria  - HÓPELYHEK; 12. osztály – szabályos sokszögek


Az osztálytermek általában zajos helyek. Ez a gyakorlat annak a lehetőségét teremti meg, hogy tanár és diák egyaránt némi szokatlan békéhez és nyugalomhoz jusson… Főleg, ha éppen arra jár a Mikulás!
A beszéd kikapcsolásával a megfigyelés folyamatai magasabb szintre lépnek.
A diákok hat fős csoportokban dolgoznak.(Ha a létszám igényli, akkor lehet akár 3 fős csoport is, de ekkor másként kell elosztani a borítékba a kártyákat! )
Minden csoportnak van egy borítéksorozata, amelyből mindenkinek jut egy – egy boríték. A borítékok egy- egy hópehely fotójának hatod részét tartalmazzák. Az egyes borítékokba kerülő képeket úgy válogassuk össze, hogy senki se tudjon egy teljes hópihe képet összerakni a sajátjából.
A feladat az, hogy megadott időre a csapattagok matematikailag, logikailag helyes témafeldolgozásokat, levezetéseket alkossanak.
A következő szabályokat tartsuk be:
-          Teljes csend; senki sem szólalhat meg.
-          Mindenki a helyén marad.
-          A diákok kirakják maguk elé az asztalra a kártyáikat. Figyelik a többiekét, vajon kinek lehet szüksége egy kártyára; azt odahelyezik a társuk elé az asztalra. Ő a felajánlott kártyát megpróbálja a sajátjaihoz beilleszteni, ha nem passzol, ő is továbbadhatja.
-          Nem kell sorba menni, egyszerre többen is pakolhatják a kártyákat.
-          A játékosok csak adhatnak, maguktól el nem vehetnek, nem kérhetnek kártyát társaiktól.

A feladat akkor fejeződik be, amikor mindenki pontosan kirakott egy hópelyhet.
Kemény lecke ez a valódi csoportmunkából, az együttműködésből és az önfegyelemből!
Értékeléskor egyrészt az anyag tartalmát (hópelyhek keletkezése, szerkezete, formája, szimmetriája, szépsége…), másrészt a gyakorlat fegyelmét értékeljük!


Előkészület: 
Ha pl. 6 diák van egy csoportban, hat egyforma méretű hatszög – hópihét kivágok, egyenként feldarabolom ezeket 6-6 részre; s ezekből egyet – egyet berakunk az egyes borítékokba.
Különböző kivágott darabokból kell mindenkinek ki raknia egy – egy hópelyhet , amelyek mérete megegyezik a többiekével.



TT  DARABOK -  9. osztály Síkidomok   - geometria ; szimmetria  - HÓPELYHEK; 12. osztály – szabályos sokszögek


Remek időtöltés! Az ember kap egy széttört valamit és másokkal együtt összerakja…!

·         Valamennyi diák kap egy olyan információ-darabkát, amelyre a csoportnak a feladat elvégzéséhez szüksége van. A darabok szétosztása mindenki számára megadja a hozzájárulás lehetőségét, így senki sem marad ki, ugyanakkor valódi csoportmunkára szoktatja a tanulókat.
·         Ha van rá mód, ültessük körbe a csoportok tagjait! A diákok hatos csoportokban dolgoznak.
·         A diákok a szabályos hatszög hajtogatásának leírását kapják meg széttördelt utasításokkal és szétvágott illusztrációkkal. 

·         A feladatuk az, hogy rakják össze a képeket és a leírásokat, találják ki, hogyan lehet egy téglalap alakú papírból kiindulva szabályos hatszöget hajtogatni, s kivágni (körző s vonalzó nélkül)!
·         Ha ez sikerült, akkor keressenek ki a kivágós minták közül olyant, amelyik a lehető legjobban hasonlít az általuk összerakott hópehelyfotóra! Rajzolják rá a mintát a papírra, s vágják ki!
·         Jelentsük be a határidőt, amelynek a sürgősség érzetét kell kiváltania.
·         A tevékenység célja az, hogy gyakoroltassa a csoport problémamegoldó készségeit. Ha a tanárnak sikerül teljesen kivonnia magát a csoportok munkájából, akkor megfigyelheti az osztály valódi dinamizmusát: a dominanciát, a visszahúzódást, a gyenge odafigyelést, stb.
·         A megbeszélés az idő lejárta után éppoly lényeges, mint maga a gyakorlat. Érdemes a hópehely szimmetriájáról, a szögekről, az esetleges sérülésekről, stb. beszélni. Idézni Thomas Mann Varázshegyéből…Vagy elmesélhetjük Hópehely” Bentley történetét.
·        

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése