120. fogás
MIKULÁS táján...
HALK MONDATOK
- 9. osztály Síkidomok - geometria ; szimmetria - HÓPELYHEK; 12. osztály – szabályos sokszögek
Az osztálytermek általában zajos helyek. Ez a gyakorlat
annak a lehetőségét teremti meg, hogy tanár és diák egyaránt némi szokatlan
békéhez és nyugalomhoz jusson… Főleg, ha éppen arra jár a Mikulás!
A beszéd kikapcsolásával a megfigyelés folyamatai magasabb
szintre lépnek.
A diákok hat fős csoportokban dolgoznak.(Ha a létszám
igényli, akkor lehet akár 3 fős csoport is, de ekkor másként kell elosztani a
borítékba a kártyákat! )
Minden csoportnak van egy borítéksorozata, amelyből
mindenkinek jut egy – egy boríték. A borítékok egy- egy hópehely fotójának
hatod részét tartalmazzák. Az egyes borítékokba kerülő képeket úgy válogassuk
össze, hogy senki se tudjon egy teljes hópihe képet összerakni a sajátjából.
A feladat az, hogy megadott időre a csapattagok
matematikailag, logikailag helyes témafeldolgozásokat, levezetéseket
alkossanak.
A következő szabályokat tartsuk be:
-
Teljes csend; senki sem szólalhat meg.
-
Mindenki a helyén marad.
-
A diákok kirakják maguk elé az asztalra a
kártyáikat. Figyelik a többiekét, vajon kinek lehet szüksége egy kártyára; azt
odahelyezik a társuk elé az asztalra. Ő a felajánlott kártyát megpróbálja a
sajátjaihoz beilleszteni, ha nem passzol, ő is továbbadhatja.
-
Nem kell sorba menni, egyszerre többen is
pakolhatják a kártyákat.
-
A játékosok csak
adhatnak, maguktól el nem vehetnek, nem kérhetnek kártyát
társaiktól.
A feladat akkor fejeződik be, amikor mindenki pontosan
kirakott egy hópelyhet.
Kemény lecke ez a valódi csoportmunkából, az
együttműködésből és az önfegyelemből!
Értékeléskor egyrészt az anyag tartalmát (hópelyhek
keletkezése, szerkezete, formája, szimmetriája, szépsége…), másrészt a
gyakorlat fegyelmét értékeljük!
Előkészület:
Ha pl. 6 diák van egy csoportban, hat egyforma méretű hatszög
– hópihét kivágok, egyenként feldarabolom ezeket 6-6 részre; s ezekből egyet –
egyet berakunk az egyes borítékokba.
Különböző kivágott darabokból kell mindenkinek ki raknia egy
– egy hópelyhet , amelyek mérete megegyezik a többiekével.
TÖRÖTT DARABOK – - 9. osztály Síkidomok - geometria ; szimmetria - HÓPELYHEK; 12. osztály – szabályos sokszögek
Remek
időtöltés! Az ember kap egy széttört valamit és másokkal együtt összerakja…!
·
Valamennyi
diák kap egy olyan információ-darabkát, amelyre a csoportnak a feladat
elvégzéséhez szüksége van. A darabok szétosztása mindenki számára megadja a
hozzájárulás lehetőségét, így senki sem marad ki, ugyanakkor valódi
csoportmunkára szoktatja a tanulókat.
·
Ha van rá
mód, ültessük körbe a csoportok tagjait! A diákok hatos csoportokban dolgoznak.
·
A diákok a
szabályos hatszög hajtogatásának leírását kapják meg széttördelt utasításokkal és
szétvágott illusztrációkkal.
·
A feladatuk
az, hogy rakják össze a képeket és a leírásokat, találják ki, hogyan lehet egy
téglalap alakú papírból kiindulva szabályos hatszöget hajtogatni, s kivágni (körző
s vonalzó nélkül)!
·
Ha ez
sikerült, akkor keressenek ki a kivágós minták közül olyant, amelyik a lehető
legjobban hasonlít az általuk összerakott hópehelyfotóra! Rajzolják rá a mintát
a papírra, s vágják ki!
·
Jelentsük be a határidőt, amelynek a
sürgősség érzetét kell kiváltania.
·
A tevékenység célja az, hogy
gyakoroltassa a csoport problémamegoldó készségeit. Ha a tanárnak sikerül
teljesen kivonnia magát a csoportok munkájából, akkor megfigyelheti az osztály
valódi dinamizmusát: a dominanciát, a visszahúzódást, a gyenge odafigyelést,
stb.
·
A megbeszélés az idő lejárta után éppoly
lényeges, mint maga a gyakorlat. Érdemes a hópehely szimmetriájáról, a
szögekről, az esetleges sérülésekről, stb. beszélni. Idézni Thomas Mann
Varázshegyéből…Vagy elmesélhetjük Hópehely” Bentley történetét.
·
„
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése