HALK MONDATOK
- BÁNK BÁN
SZEREPLŐK; HELYSZÍNEK, KOTTÁK
Az osztálytermek általában zajos helyek. Ez a gyakorlat
annak a lehetőségét teremti meg, hogy tanár és diák egyaránt némi szokatlan
békéhez és nyugalomhoz jusson…
A beszéd kikapcsolásával a megfigyelés folyamatai magasabb
szintre lépnek.
A diákok hat fős csoportokban dolgoznak.(Ha a létszám
igényli, akkor lehet akár 3 fős csoport is, de ekkor másként kell elosztani a
borítékba a kártyákat! )
Minden csoportnak van egy borítéksorozata, amelyből
mindenkinek jut egy – egy boríték. A borítékok egy- egy szereplő jelmezes fotójának
hatod részét tartalmazzák. Az egyes borítékokba kerülő képeket úgy válogassuk
össze, hogy senki se tudjon egy teljes portrét / képet összerakni a sajátjából.
A feladat az, hogy megadott időre a csapattagok az
összeilleszthető darabokból helyes képet alkossanak.
A következő szabályokat tartsuk be:
-
Teljes csend; senki sem szólalhat meg.
-
Mindenki a helyén marad.
-
A diákok kirakják maguk elé az asztalra a
kártyáikat. Figyelik a többiekét, vajon kinek lehet szüksége egy kártyára; azt
odahelyezik a társuk elé az asztalra. Ő a felajánlott kártyát megpróbálja a
sajátjaihoz beilleszteni, ha nem passzol, ő is továbbadhatja.
-
Nem kell sorba menni, egyszerre többen is
pakolhatják a kártyákat.
-
A játékosok csak
adhatnak, maguktól el nem vehetnek, nem kérhetnek kártyát
társaiktól.
A feladat akkor fejeződik be, amikor mindenki pontosan
kirakott egy fotót.
Kemény lecke ez a valódi csoportmunkából, az
együttműködésből és az önfegyelemből!
Értékeléskor egyrészt az anyag tartalmát (a szereplő
jelmeze, tartása, kisugárzása…), másrészt a gyakorlat fegyelmét értékeljük!
Bánk bán
"A tragédia címszereplője magányos hős, mint
Antigoné vagy Hamlet. Tragikuma azonban némiképp összetettebb, mint elődeié. A
békétlenek éppúgy elvárják tőle a cselekvést, mint Tiborc, s Melinda is inkább
megbocsátást, segítséget vár tőle. A hangsúly az “elvárásokon” van, Bánk
kényszerhelyzetbe kerül. Felelős politikus, s nem akar meggondolatlanul
cselekedni. (Igaz, nem is egy szellem próbálja feladatának végrehajtására
sarkallni.) Döntésképtelensége, zavarodottsága hiányos ismereteiből, tájékozatlanságából
és az események szándékos (mások által előidézett) és véletlen
összekuszálódásából fakad. Zavartságának egyik kulcsjelenete a harmadik
szakaszban Bánk és Tiborc dialógusa. Bánk Melinda miatti gyötrelmei közepette
szinte alig hallja és érti a jobbágy szavait. A végső tetthez, a királyné
megöléséhez Tiborc, és a parasztság szenvedései adják meg a végső lökést, s
Bánk bán a személyes jellem fölé kerekedik a Petúrok, és Tiborcok együttes
panasza.
Bánk diadalmas nemzet mentő hős lehetne, de összeomlik,
amikor meghallja Melinda halotti énekét. Nem erkölcsileg bukott el. Újra
önkívületi állapotba esik, a legszörnyűbb csapás a halott Melinda látványa.
Élete egyedüli, és legfőbb értéke veszett el, további élete értelmetlenné
válik."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése