106. fogás
BÚJÓCSKA 9. osztály :
Nevezetes azonosságok
Aki keres, talál – ez a biztos módja emlékeink megőrzésének.
Ez egy alapvető memóriajavító technika.
Téma: 9. osztályos algebra anyag: nevezetes azonosságok /
nevezetes szorzatok.
Ø
Készítsenek a diákok otthon – HÁZI
FELADATKÉNT- egy paklinyi
(névjegykártyányi) kártyát, amelynek
Ø
egyik oldalára a diákok ráírják a nevezetes
azonosság egyik oldalát (pl. az összeg alakot kékkel),
Ø
a másik oldalára pedig az azonosság másik oldala
( a szorzat forma, pirossal) kerüljön.
Ø
Mindenki kiteríti a kártyáit úgy, hogy az összeg
alak kerüljön lefelé.
Ø
Kérdezzük meg a diákokat, hogy szerintük mennyi
ideig tart minden előttük levő kártyát felfordítani? Az eljárás a következő: nézzék meg a kártyát,
fejben (magukban) adják meg a választ, mondják el az azonosság másik felét;
azután fordítsák meg, ellenőrizzék válaszuk helyességét. Ha jó volt a válaszuk,
fordítsák fel a kártyát. Ha nem, akkor
hagyják lefelé fordítva, s csak akkor térhetnek vissza hozzá, ha a többi
kártyával már végeztek.
Ø
Amikor a diákok végeztek valamennyi kártyával,
fordítsák meg a folyamatot: most az összeg alakot látják, ebből kell megadniuk
a szorzat-formulát! (Pl.: amit most lát:
a2 + 2ab+ b2, s ebből kell kitalálnia, hogy a másik oldalon
az (a +b)2 alak szerepel.
Mennyi ideig tart ez?
(Két pakli egyszerre felhasználva memóriakártyaként is
funkcionálhat…!)
A lapokra ezeket az
azonosságokat lehet ráírni:
a2 + 2ab+ b2
|
(a + b)2
|
a2 - 2ab+ b2
|
(a - b)2
|
a2 – b2
|
(a+b) ( a-b)
|
a3+ 3a2b
+ 3ab2 + b3
|
(a+b)3
|
a3- 3a2b
+ 3ab2 -b3
|
(a-b)3
|
a2 +b2
+c2 + 2ab+2ac+2bc
|
( a+ b + c)2
|
a3-b3
|
(a-b)(a2+ab+b2)
|
a3+b3
|
(a+b)(a2-ab+b2)
|
Bonyolult információk megjegyzésének ez rendkívül jó,
hatékony módja!
Számos más tantárgy esetében alkalmazni tudják ezt a módszert
(pl. idegen nyelveknél szótanuláshoz; történelemnél évszámok –események
megtanulásához…); s így gazdagodik a diákoknak az önálló tanuláshoz szükséges
eszközkészlete.
A diákok megtapasztalhatják, hogy kis erőfeszítéssel és
örömmel is elérhető a siker!
Fokozzuk a kihívást: tűzzünk ki időhatárt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése