2012. október 17., szerda

BÚJÓCSKA Nevezetes azonosságok



106. fogás 
BÚJÓCSKA   9. osztály : Nevezetes azonosságok

Aki keres, talál – ez a biztos módja emlékeink megőrzésének.
Ez egy alapvető memóriajavító technika.

Téma: 9. osztályos algebra anyag: nevezetes azonosságok / nevezetes szorzatok.
Ø  Készítsenek a diákok otthon – HÁZI FELADATKÉNT-  egy paklinyi (névjegykártyányi)  kártyát, amelynek
Ø  egyik oldalára a diákok ráírják a nevezetes azonosság egyik oldalát (pl. az összeg alakot kékkel),
Ø  a másik oldalára pedig az azonosság másik oldala ( a szorzat forma, pirossal) kerüljön.
Ø  Mindenki kiteríti a kártyáit úgy, hogy az összeg alak kerüljön lefelé.
Ø  Kérdezzük meg a diákokat, hogy szerintük mennyi ideig tart minden előttük levő kártyát felfordítani?  Az eljárás a következő: nézzék meg a kártyát, fejben (magukban) adják meg a választ, mondják el az azonosság másik felét; azután fordítsák meg, ellenőrizzék válaszuk helyességét. Ha jó volt a válaszuk, fordítsák fel a kártyát.  Ha nem, akkor hagyják lefelé fordítva, s csak akkor térhetnek vissza hozzá, ha a többi kártyával már végeztek.
Ø  Amikor a diákok végeztek valamennyi kártyával, fordítsák meg a folyamatot: most az összeg alakot látják, ebből kell megadniuk a szorzat-formulát!  (Pl.: amit most lát: a2 + 2ab+ b2, s ebből kell kitalálnia, hogy a másik oldalon az (a +b)2  alak szerepel. Mennyi ideig tart ez?
(Két pakli egyszerre felhasználva memóriakártyaként is funkcionálhat…!)

A lapokra ezeket az azonosságokat lehet ráírni:

a2 + 2ab+ b2
                              (a + b)2  

a2 - 2ab+ b2
                              (a - b)2  

a2 – b2
                              (a+b) ( a-b)

a3+ 3a2b + 3ab2 + b3
                              (a+b)3

a3- 3a2b + 3ab2 -b3
                              (a-b)3

a2 +b2 +c2 + 2ab+2ac+2bc
                             ( a+ b + c)2

a3-b3
                             (a-b)(a2+ab+b2)

a3+b3
                             (a+b)(a2-ab+b2)



Bonyolult információk megjegyzésének ez rendkívül jó, hatékony módja!
Számos más tantárgy esetében alkalmazni tudják ezt a módszert (pl. idegen nyelveknél szótanuláshoz; történelemnél évszámok –események megtanulásához…); s így gazdagodik a diákoknak az önálló tanuláshoz szükséges eszközkészlete.
A diákok megtapasztalhatják, hogy kis erőfeszítéssel és örömmel is elérhető a siker!
Fokozzuk a kihívást: tűzzünk ki időhatárt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése