109. fogás
HALK MONDATOK
- 9. osztály Pithagorasz
– tétel bizonyításához
Az osztálytermek általában zajos helyek. Ez a gyakorlat
annak a lehetőségét teremti meg, hogy tanár és diák egyaránt némi szokatlan
békéhez és nyugalomhoz jusson…
A beszéd kikapcsolásával a megfigyelés folyamatai magasabb
szintre lépnek.
A diákok párokban dolgoznak.
Mindenkinek jut egy – egy boríték. A borítékok kártyákra rajzolt
ábrákat tartalmaznak. Az egyes borítékokba kerülő kártyákat úgy válogassuk
össze, hogy senki se tudjon egy teljes ábrát összerakni a sajátjából.
A feladat az, hogy megadott időre a párok kirakják
Pithagorasz tételének egyik területátdarabolásra épülő bizonyítását.
Előkészület:
Páros munkához egy –egy
Pithagorasz – puzzle-t elkészítek dupla példányban; egyik tanulónak a nagy négyzetet ( „ c”-négyzet; azaz az átfogóra emelt
négyzet) kell kirakni, míg a másik
tanulónak a két átfogóra emelt két kisebb négyzetet.
Nehezített változatban két egybevágó háromszög oldalaira emelt négyzetekből indulunk ki, de ezeket más –
más módon vágjuk szét, s ezeket összekeverjük. Azaz két Pithagorasz – puzzle-t
vágunk szét és keverünk össze, ügyelve arra, hogy a kirakandó négyzetek oldalhossza
megegyezzen.
A következő szabályokat tartsuk be:
-
Teljes csend; senki sem szólalhat meg.
-
Mindenki a helyén marad.
-
A diákok kirakják maguk elé az asztalra a
kártyáikat. Figyelik a többiekét, vajon kinek lehet szüksége egy kártyára; az
odahelyezik a társuk elé az asztalra. Ő a felajánlott kártyát megpróbálja a sajátjaihoz
beilleszteni, ha nem passzol, ő is továbbadhatja. ( Egy – egy szimpatikusnak
tűnő téma kártyáit is kezdhetik gyűjteni, vagy ha éppen több kártyát szerzett
valaki egy témából, akkor érdemes annak gyűjtésébe belefogni.
-
Nem kell sorba menni, egyszerre többen is
pakolhatják a kártyákat.
-
A játékosok csak adhatnak, maguktól el nem
vehetnek, nem kérhetnek kártyát társaiktól.
A fenti módszerrel feldolgozandó anyagrész : geometria
bevezetés – síkidomok ( 9. osztály).
A feladat akkor fejeződik be, amikor mindenki pontosan
kirakott egy négyzetet.
Kemény lecke ez a valódi csoportmunkából, az
együttműködésből és az önfegyelemből!
Értékeléskor egyrészt az anyag tartalmát, másrészt a gyakorlat fegyelmét
értékeljük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése