2012. október 29., hétfő

HALK MONDATOK - 9. osztály Pithagorasz – tétel bizonyításához



109. fogás
HALK MONDATOK   -  9. osztály    Pithagorasz – tétel bizonyításához

Az osztálytermek általában zajos helyek. Ez a gyakorlat annak a lehetőségét teremti meg, hogy tanár és diák egyaránt némi szokatlan békéhez és nyugalomhoz jusson…
A beszéd kikapcsolásával a megfigyelés folyamatai magasabb szintre lépnek.
A diákok párokban dolgoznak.
Mindenkinek jut egy – egy boríték. A borítékok kártyákra rajzolt ábrákat tartalmaznak. Az egyes borítékokba kerülő kártyákat úgy válogassuk össze, hogy senki se tudjon egy teljes ábrát összerakni a sajátjából.
A feladat az, hogy megadott időre a párok kirakják Pithagorasz tételének egyik területátdarabolásra épülő bizonyítását.

Előkészület: 
Páros munkához   egy –egy Pithagorasz – puzzle-t elkészítek dupla példányban;  egyik tanulónak a nagy négyzetet           ( „ c”-négyzet; azaz az átfogóra emelt négyzet)  kell kirakni, míg a másik tanulónak a két átfogóra emelt két kisebb négyzetet.
Nehezített változatban két egybevágó háromszög oldalaira  emelt négyzetekből indulunk ki, de ezeket más – más módon vágjuk szét, s ezeket összekeverjük. Azaz két Pithagorasz – puzzle-t vágunk szét és keverünk össze, ügyelve arra, hogy a kirakandó négyzetek oldalhossza megegyezzen.
A következő szabályokat tartsuk be:
-          Teljes csend; senki sem szólalhat meg.
-          Mindenki a helyén marad.
-          A diákok kirakják maguk elé az asztalra a kártyáikat. Figyelik a többiekét, vajon kinek lehet szüksége egy kártyára; az odahelyezik a társuk elé az asztalra. Ő a felajánlott kártyát megpróbálja a sajátjaihoz beilleszteni, ha nem passzol, ő is továbbadhatja. ( Egy – egy szimpatikusnak tűnő téma kártyáit is kezdhetik gyűjteni, vagy ha éppen több kártyát szerzett valaki egy témából, akkor érdemes annak gyűjtésébe belefogni.
-          Nem kell sorba menni, egyszerre többen is pakolhatják a kártyákat.
-          A játékosok csak adhatnak, maguktól el nem vehetnek, nem kérhetnek kártyát társaiktól.
A fenti módszerrel feldolgozandó anyagrész : geometria bevezetés – síkidomok  ( 9. osztály).

A feladat akkor fejeződik be, amikor mindenki pontosan kirakott egy négyzetet.
Kemény lecke ez a valódi csoportmunkából, az együttműködésből és az önfegyelemből!
Értékeléskor egyrészt az anyag  tartalmát, másrészt a gyakorlat fegyelmét értékeljük!


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése