107. fogás
HALK MONDATOK
- 12. osztály Végtelen mértani sorok
Az osztálytermek általában zajos helyek. Ez a gyakorlat
annak a lehetőségét teremti meg, hogy tanár és diák egyaránt némi szokatlan
békéhez és nyugalomhoz jusson…
A beszéd kikapcsolásával a megfigyelés folyamatai magasabb
szintre lépnek.
A diákok négyes csoportokban dolgoznak.(Ha a létszám
igényli, akkor lehet akár 3, akár 6 fős csoport is, de ekkor másként kell
elosztani a borítékba a kártyákat! )
Minden csoportnak van egy borítéksorozata, amelyből
mindenkinek jut egy – egy boríték. A borítékok kártyákra írt információkat,
ábrákat, matematikai levezetéseket tartalmaznak. Az egyes borítékokba kerülő
kártyákat úgy válogassuk össze, hogy senki se tudjon egy teljes levezetést,
teljes kidolgozott feladatot, stb. összerakni a sajátjából.
A feladat az, hogy megadott időre a csapattagok
matematikailag, logikailag helyes témafeldolgozásokat, levezetéseket
alkossanak.
A következő szabályokat tartsuk be:
Ø
Teljes csend; senki sem szólalhat meg.
Ø
Mindenki a helyén marad.
Ø
A diákok kirakják maguk elé az asztalra a
kártyáikat. Figyelik a többiekét, vajon kinek lehet szüksége egy kártyára; azt
odahelyezik a társuk elé az asztalra. Ő a felajánlott kártyát megpróbálja a sajátjaihoz
beilleszteni, ha nem passzol, ő is továbbadhatja. ( Egy – egy szimpatikusnak
tűnő téma kártyáit is kezdhetik gyűjteni, vagy ha éppen több kártyát szerzett
valaki egy témából, akkor érdemes annak gyűjtésébe belefogni.
Ø
Nem kell sorba menni, egyszerre többen is
pakolhatják a kártyákat.
Ø
A játékosok csak adhatnak, maguktól el nem
vehetnek, nem kérhetnek kártyát társaiktól.
A fenti módszerrel feldolgozandó anyagrész: végtelen sorok.
Az alapórás anyaghoz kiegészítéseként tárgyalható ez a téma, egy kis „csemege”.
A borítékokba feldarabolva bekerülő témák:
-
Achilleus és a teknősbéka
-
A csokoládépapír
-
A teremtő formula
-
A fraktálok
-
A tégla ára
Próbáltam arra ügyelni, hogy az összetartozó részek elég
„látványosan” jelezzék, hogy egy témához tartoznak. ( Esetleg azonos témához
tartozó kártyákat azonos színű lapok legyenek…)
Ø
A feladat akkor fejeződik be, amikor mindenki
pontosan kirakott egy levezetést.
Ø
Kemény lecke ez a valódi csoportmunkából, az
együttműködésből és az önfegyelemből!
Ø
Értékeléskor egyrészt az anyag tartalmát,
másrészt a gyakorlat fegyelmét értékeljük!
Ø
Csapatonként egy-egy ember foglalja össze az
általa feldolgozott témát! (Osszuk el ezt úgy, hogy minden téma sorra
kerüljön!)
Ø
A beszámolók után, vagy a következő órán vagy
házi feladatként kapnak a csapatok egy feladatsort, amelynek példái szorosan
kapcsolódnak a kiadott témákhoz.
A teremtő gondolkodás útján
Induljunk ki az egészből; s harmadoljuk, majd harmadoljuk a
harmadát, stb.
Jelöljük egy körben be ezeket a keletkező részeket!
Minél tovább osztjuk fel a részeket a kör egyik felén, annál
közelebb kerülünk az ½-hez!
A '0,999…' szimbólum ugyanazt a számot jelöli, mint az '1' szimbólum.
Magának
az 1 = 0,999… egyenlőségnek (illetve az ilyen típusú egyenlőségeknek) sokféle
bizonyítása ismert, ezek közül egy:
1/3+2/3=1
Ugyanez
tizedestört alakban:
0,33333...+0,666666....=0,9999999....
A tégla ára
Régen egy kereskedő téglát árusított, s az árát így
határozta meg:
Egy tégla ára 4 fillér meg egy fél tégla.
Mibe kerül egy tégla?
Milyen meglepő következtetésre juthatunk? Mi a megoldás
kapcsolata az alábbi rajzzal?
1 tégla
Feladatok - Végtelen mértani sorok
1 .) Melyik p/q alakú
tört felel meg a 0,23232323… végtelen szakaszos tizedes törtnek?
2.) Mit gondolsz, van-e összege az alábbi sornak: 2/5 + 2/25 + 2/125…
Segítségül elemezd az alábbi ábrát!
3.) Mit gondolsz, van-e összege az alábbi sornak:
a/2 +
a/4 + a/8 +… a > 0
Szemléltesd a
végtelen sort téglalapokkal! Indulj ki az a és 1 oldalú téglalapból!
Segítség az induláshoz:
4.) A fának hajított kő paradoxona
Ez a
paradoxon az Achilleus és a teknősbéka
című paradoxon egy variánsa.
Zénón
nyolclábnyira áll egy fától, kezében egy követ
tart. A követ a fa felé hajítja. Ahhoz, hogy a kő eltalálja a fát, először meg
kell tennie a köztük lévő távolság, azaz a nyolc láb felét, ehhez pedig
valamennyi időre van szüksége. Ezután még mindig hátra van négy láb, ennek
megtételéhez pedig először ennek a felét, vagyis további két lábat kell
repülnie, és ehhez ismét adott idő kell. Ezután további egy, majd fél, majd
negyed lábat kell megtennie, és így tovább a végtelenségig. Zénón
következtetése: a kő sohasem éri el a fát.
Helyes Zénón
következtetése? Hogyan oldható fel ez a látszólagos ellentmondás?
5.) Mi marad, ha mindig elhagyunk két-két ( besatírozott ) négyzetet?
6.) Nevezetes fraktál az úgynevezett Sierpinski-féle
háromszög, amelyet úgy származtatunk, hogy a szabályos háromszög oldalfelezési
pontjait összekötjük (ezáltal 4, az eredeti szabályos háromszöghöz hasonló
keletkezik), s a középső (fekete) háromszöget elhagyjuk, mintegy lyukat kivágva
a háromszögből. Ezután az így keletkező háromszögeken tovább folytatjuk az
eljárást, minden háromszöget felezünk, a középső részeket elhagyjuk – mintha
ollóval egy kicsipkézett papírmintát csinálnánk… Folytasd a sort legalább még 2 taggal!
7.) Add meg az alábbi valós számoknak a másik
(tizedestört) alakját!
a) 3,45=
b) 89, 99999999999999999999999…=
b) 89, 99999999999999999999999…=
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése