2012. november 11., vasárnap

Az ekvipartíció tétele - Egy az egyhez - kortárstanítás!

 113. fogás


Az ekvipartíció tétele  -  Egy az egyhez    -   kortárstanítás!
Fizika 10. osztály

  1. Az ekvipartíció tételének magyarázat - frontális osztálymunkával. 
  2.  Feladatmegoldás a táblánál.                                                                                                   Mekkora az oxigéngáz hőmérséklete, ha a molekuláinak átlagsebessége 600 m/s?
  3. Párokban dolgozik tovább az osztályt!
  4. A tankönyvben  szerepel több feladat a részletes megoldásukkal együtt az ekvipartíció tételéhez kapcsolódóan. Jelöljük ki az egyes pároknak 2-2  feladatot!                                          Mekkora egy neonatom (Ne) átlagos mozgási energiája 0°C - on? És egy oxigénmolekuláé?
  5. 5-7 perc alatt mindenkinek el kell olvasni és meg kell érteni a feladatot és el kell készíteni a következő szakaszban felhasználandó segédletet, vázlatot – színekkel, esetleg ábrákkal.
  6. Ezután a párok tagjai az előzőleg kidolgozott segédanyag felhasználásával tanítsák meg egymásnak az általuk feldolgozott feladatot. A tanár járjon körbe, és javítsa ki az esetleges pontatlanságokat!
  7. Végezetül oldjanak meg együtt egy újabb feladatot a témához kapcsolódóan; az alábbi 3 feladat közül kell választani.    A feladatonként első helyes megoldást leíró párt jutalmazzuk!                                                                                                                                                                   a) Egy 10 literes edényben 2 * 10^5 Pa nyomáson neon-gáz van. Mekkora a molekuláinak az össz mozgási energiája, s mekkora a gáz belső energiája?                                                          b) Mekkora a szén-dioxid molekulák átlagos ebessége 0°C -on?                                                  c) Egy 5 literes edényben 3,75kJ belső energiájú gázt tartanak a légköri nyomás értékének háromszorosán. Milyen gáz lehet ebben az edényben? 
  8. Az óra végén a legszebb megoldások kerüljenek fel a táblára! 
  9. Ha nem jut idő az órán megbeszélni a kitűzött feladatokat, akkor házi feladatként kapják meg a gyerekek. Így azok is „jól járnak”, akik ugyan az ötösről lecsúsztak, de megoldottak egy – egy példát, vagy közel jártak a megoldáshoz.                                                                     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése