2012. november 4., vasárnap

BÚJÓCSKA 10. osztály fizika: GÁZTÖRVÉNYEK



111. fogás

BÚJÓCSKA   10. osztály fizika: GÁZTÖRVÉNYEK

Aki keres, talál – ez a biztos módja emlékeink megőrzésének.
Ez egy alapvető memóriajavító technika.
Téma:  gáztörvények; törvények, fogalmak, grafikonok.

Ø  Készítsenek a diákok otthon – HÁZI FELADATKÉNT-  egy paklinyi (névjegykártyányi)  kártyát, amelynek
Ø  egyik oldalára a diákok ráírják a gáztörvény, a fogalom, a folyamat nevét kékkel,
Ø  a másik oldalára pedig a törvény matematikai  / képlet  alakja; grafikonja pirossal kerüljön.
Ø  Mindenki kiteríti a kártyáit úgy, hogy a képlet-alak kerüljön lefelé.

Ø  Kérdezzük meg a diákokat, hogy szerintük mennyi ideig tart minden előttük levő kártyát felfordítani?  Az eljárás a következő: nézzék meg a kártyát, fejben (magukban) adják meg a választ, mondják el a tétel képlet-alakját; azután fordítsák meg, ellenőrizzék válaszuk helyességét. Ha jó volt a válaszuk, fordítsák fel a kártyát.  Ha nem, akkor hagyják lefelé fordítva, s csak akkor térhetnek vissza hozzá, ha a többi kártyával már végeztek.

Ø  Amikor a diákok végeztek valamennyi kártyával, fordítsák meg a folyamatot: most a képlet alakot, a grafikont látják, ebből kell megadniuk a törvény, a folyamat nevét…!  Mennyi ideig tart ez?
(Két pakli egyszerre felhasználva memóriakártyaként is funkcionálhat…!)

 Példák: 





        T = állandó

    p V = állandó

       


Boyle-Mariotte-törvény:  
Állandó mennyiségű ideális gáz izoterm állapotváltozásakor
a nyomás és térfogat szorzata állandó.








izotermák




Bonyolult információk megjegyzésének ez rendkívül jó, hatékony módja!
Számos más tantárgy esetében alkalmazni tudják ezt a módszert (pl. idegen nyelveknél szótanuláshoz; történelemnél évszámok –események megtanulásához…); s így gazdagodik a diákoknak az önálló tanuláshoz szükséges eszközkészlete.
A diákok megtapasztalhatják, hogy kis erőfeszítéssel és örömmel is elérhető a siker!
Fokozzuk a kihívást: tűzzünk ki időhatárt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése