111. fogás
BÚJÓCSKA 10. osztály fizika:
GÁZTÖRVÉNYEK
Aki keres, talál – ez a biztos módja emlékeink megőrzésének.
Ez egy alapvető memóriajavító technika.
Téma: gáztörvények;
törvények, fogalmak, grafikonok.
Ø
Készítsenek a diákok otthon – HÁZI
FELADATKÉNT- egy paklinyi
(névjegykártyányi) kártyát, amelynek
Ø
egyik oldalára a diákok ráírják a gáztörvény, a
fogalom, a folyamat nevét kékkel,
Ø
a másik oldalára pedig a törvény matematikai / képlet
alakja; grafikonja pirossal kerüljön.
Ø
Mindenki kiteríti a kártyáit úgy, hogy a képlet-alak
kerüljön lefelé.
Ø
Kérdezzük meg a diákokat, hogy szerintük mennyi
ideig tart minden előttük levő kártyát felfordítani? Az eljárás a következő: nézzék meg a kártyát,
fejben (magukban) adják meg a választ, mondják el a tétel képlet-alakját;
azután fordítsák meg, ellenőrizzék válaszuk helyességét. Ha jó volt a válaszuk,
fordítsák fel a kártyát. Ha nem, akkor
hagyják lefelé fordítva, s csak akkor térhetnek vissza hozzá, ha a többi
kártyával már végeztek.
Ø
Amikor a diákok végeztek valamennyi kártyával,
fordítsák meg a folyamatot: most a képlet alakot, a grafikont látják, ebből
kell megadniuk a törvény, a folyamat nevét…!
Mennyi ideig tart ez?
(Két pakli egyszerre felhasználva memóriakártyaként is
funkcionálhat…!)
Példák:
T = állandó
p V = állandó
|
Boyle-Mariotte-törvény:
Állandó mennyiségű ideális gáz izoterm állapotváltozásakor
a nyomás és térfogat szorzata állandó.
|
izotermák
|
Bonyolult információk megjegyzésének ez rendkívül jó,
hatékony módja!
Számos más tantárgy esetében alkalmazni tudják ezt a
módszert (pl. idegen nyelveknél szótanuláshoz; történelemnél évszámok
–események megtanulásához…); s így gazdagodik a diákoknak az önálló tanuláshoz
szükséges eszközkészlete.
A diákok megtapasztalhatják, hogy kis erőfeszítéssel és
örömmel is elérhető a siker!
Fokozzuk a kihívást: tűzzünk ki időhatárt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése