A koncepció szerint a fizika órát a frissen látott élményre,a frissen látott cirkuszi előadásra és a
szereplő artisták bemutatójára kellett alapozni.
A SÚRLÓDÁS JÓ – A SÚRLÓDÁS ROSSZ…
|
||
Megszavaztattam a
tanulókat az óra elején, hogy közülük
|
Ki mondja, hogy
a súrlódás jó? …..7 fő
Ki mondja, hogy a
súrlódás rossz? ….. 21 fő
|
|
Felolvastuk
a Fizika a cirkuszban könyv néhány bekezdését, s megvitattuk, hogy az alábbi
esetekben a súrlódás jó vagy rossz?
|
„…Több fizikával
foglalkozó könyv a súrlódást úgy könyveli el, mint a mozgás ellenségét.
Ha nem lenne
súrlódás, írják, akkor kevesebb üzemanyagot fogyasztana az autónk, hiszen
menet közben az elégetett üzemanyagnak kb. 20%-a a különböző súrlódások
leküzdésére fordítódik. Tehát: a súrlódás rossz…
Gyerekek gyakran
panaszkodnak, hogy kötélmászás során lecsúszáskor a kötél a nagy súrlódás
miatt „leégette” a lábukat. Tehát: a súrlódás rossz…
Jeges, sáros
úton, ahol kicsi a súrlódás, előfordul, hogy a kerekek indításkor egy helyben
forognak. Itt meg az a rossz, hogy szinte nincs súrlódás… Tehát: a
súrlódás: jó…
Homokot szórunk a
járdára a súrlódás növelése miatt, hogy a járókelők ne csúszkáljanak. Tehát: a súrlódás jó…”
|
|
KÍSÉRLET
|
akrobata kötélmászó baba és
az átfúrt fagolyó
|
A működését a „bárhol megállítható,
(ferdén) átfúrt golyóval” magyaráztuk. |
Ezek után ismét szavazni kellett:
|
Ki mondja, hogy a súrlódás jó? …..12 fő
Ki mondja, hogy a súrlódás rossz? …. 16 fő
|
|
KÍSÉRLET:
|
A szétválaszthatatlan
telefonkönyvek és a
két egymásba hajtott füzet esete
Erős embereket
várunk a porondra! Két izmos vállalkozó jöjjön és próbálja az egymásba
lapozott könyveket széthúzni!
Próbáljuk meg
2 vékonyka kislánnyal a két füzetet széthúzatni!
|
Tehát két
könyvet laponként egymásba fűztünk. A könyvek lapjai között fellépő tapadási
súrlódási erő olyan nagy, hogy még több diák együtt sem tudja a két könyvet
széthúzni.
Nagyobb
húzóerőt úgy tudunk kifejteni, ha nagyobb erővel fogjuk a könyveket, azaz
ekkor nagyobb nyomóerővel nyomjuk a könyveket. Ekkor azonban a nagyobb
nyomóerővel arányosan a súrlódási erők is megnövekszenek…
|
KÍSÉRLET
|
az előadáson láttuk, hogy nem is olyan egyszerű
behúzni, húzni Döbrögi kerekeken gördülő szekerét…
|
Öveges professzor
nyomán:
Gömbölyű ceruzára függesszünk fel
egy kulcsot! Ha a ceruzát egyre ferdébben tartjuk, akkor egyszer csak csúszni
kezd rajta a kulcs lefelé.
Billentsük vissza a ceruzát olyan állásba, hogy a
kulcs éppen még ne csússzon rajta és most forgassuk meg a ceruzát a
hossztengelye körül. A kulcs csúszni kezd.
Ha abbahagyjuk a forgatást, a kulcs megáll…
|
Gondolat - KÍSÉRLET:
|
Ha nem lenne súrlódás, vajon fent tudnátok maradni a
hintán?
A ludak
szekerén? Vagy az elefánt hátán? Vagy a kötéltáncos a kötélen?
|
|
Szavazás
|
Ki mondja, hogy a
súrlódás jó? …….. fő
Ki mondja, hogy a
súrlódás rossz? …….. fő
|
|
Felolvastuk
a Fizika a cirkuszban könyv néhány bekezdését, s megvitattuk, hogy az alábbi
esetekben a súrlódás jó vagy rossz?
|
„…A
függönyakrobatika számban a hajlékony művésznő kecsesen csavarja magára
tissue-ját, látványos pózokat tart ki, majd szinte szabadesésben zuhan…
A mutatvány során
csavarvonalban tekeredik a tissue a tornásznő lábára, testére. Akkora
súrlódási erő ébred, hogy képes megtartani az artistanő súlyát! Minél
bonyolultabb módon „csomagolja be” magát, annál erősebb súrlódási erő lép
fel.
Egyes előadóművészek kezüket és lábukat gyantaporral
bekenik, hogy megnöveljék a tapadást az anyag és a testük között…”
|
|
Mutatvány:
tissue,
azaz függönyakrobatika
|
KÉRDÉSEK Szoó Regina MŰVÉSZNŐHÖZ:
- Mit kell tudni magáról a tissue anyagáról?
- Hogyan kell megkötni azt a csomót,
amely, ha kell, megtartja az artistát, de ha kell, egy mozdulattal el is
oldható?
|
Az
eredeti tissue nylonszerű anyagból készült, ami nem volt túl praktikus, mert
csúszott, és a levegő páratartalmától függően különböző módon viselkedett.
Pár év kísérletezés után rátalált rá Vincze Tünde művésznő erre a bársonyszerű anyagra.
|
-
Lehet-e fejjel lefelé lógva hegedülni?
|
…
a vonó gyantázott szőre megtapad a húron, majd mozgása során magával viszi,
kitéríti nyugalmi helyzetéből, megrezgeti és hang keletkezik.
„csak”
hozzá kell nyomni a húrhoz a vonót…
|
|
Szavazás
|
Ki mondja, hogy a
súrlódás jó? …….. fő
Ki mondja, hogy a
súrlódás rossz? …….. fő
|
|
Mutatvány: Szivardoboz manipuláció
|
Az
oldalirányú tartóerővel lehet megtartani két szivardoboz között egy
harmadikat.
|
erre a
célra épített keskeny markolatú üreges fa vagy műanyag dobozokat használnak,
amelyek oldalán a velúrbőr vagy habszivacs párnázat biztosítja az extra
súrlódást.
|
a
zsonglőr egy vízszintes sík lemezen végzi el a szivardobozos mutatványt.
|
-
ha ragad a cipőtalp (nagy a súrlódás), nem sikerülhet a gyors megfordulás,
-
ha vizes marad a talp, akkor meg lecsökkenhet a kívánt súrlódás és meg(el)
csúszhat az artista.
|
|
Itt egy
produkción belül a szivardobozoknál az a jó, ha nagy a súrlódás, viszont ha zsonglőr
meg akar perdülni, akkor az a jó, ha a cipőtalpa és a talaj között a súrlódás
kicsi. Akkor a súrlódás jó? Vagy a súrlódás rossz?
Szavazás
|
Ki mondja, hogy a
súrlódás jó? …….. fő
|
|
Felolvastuk
a Fizika a cirkuszban könyv néhány bekezdését, s megvitattuk, hogy az alábbi
esetekben a súrlódás jó vagy rossz?
|
„…A Casselly család Monte Carlo - i nagydíjas elefántszámának végén az akrobatafiút
„rabul ejti” az elefántja. Az ormányát csavarvonalban feltekeri a fiú lábára,
így akár könnyedén a magasba is emelhetné… Hasonló fogással „dolgoznak” a
teherhordó elefántok, amikor fatörzseket vagy a cirkuszban egy kis zsámolyt
szállíttatnak velük.
A súrlódási erők nagysága függ azoktól az erőktől,
amelyekkel az egyik test nekinyomódik a másiknak. Az elefánt minél jobban
összehúzza az ormányizmait, annál nagyobb nyomóerőt fejt ki a fatörzsre, s
annál nagyobb súrlódási erő keletkezik…”
|
|
Reflektorfényben
– koop. technika óra végi ismétlésre
Paul
Ginnis nyomán
|
Kérdéseket kapott a porond közepén álló diák
-
|
A cirkuszi óra végén egy diákunk
reflektorfénybe került – s a porond közepén kellett öt kérdésre válaszolnia.
A válaszok helyességét az
osztálytársak döntötték el.
|
Reflektorfényben – Tanreceptek
Ha az ember
reflektorfénybe kerül, minden kiderül…
Egy önkéntes
jelentkező kiáll az osztály elé a „reflektorfénybe”.
A többiek
egy cetlire felírják a számokat 1- 10 (5)–ig és várják a kérdéseket.
A tanár 10 (5)
kérdést tesz fel az éppen taglalt témával kapcsolatban a reflektorfényben álló
jelentkezőnek, aki egymás után hangosan válaszol. A többiek minden válasz után
egyénileg bejelölik, hogy a válasz helyes volt-e (pipa) vagy helytelen (x),
esetleg nem biztos benne (?)…
Befejezéskor
a reflektorfényben állót megtapsolják és a tanár sorra veszi a válaszokat.
Minden kérésnél megkérdezi, ki melyik választ jelölte be. Ebből a tanár
visszajelzést kap arról, hogy ki mit tanult meg, s a diák is visszajelzést kap,
melyik témán kell még dolgoznia…
Így ez a diagnosztikai
értékelés egy újszerű módja – eredménye fényében lehet tovább tervezni a
haladás útját, ütemét.
Az eredmény
azonnali – tanár és diák rögtön visszajelzést kap. az agy önjavító szerv, így
örvend az azonnali visszajelzésnek, és azonnal elvégzi a kiigazításokat; amint
megtudja, mit kellett volna gondolnia.
A módszer
esélyt ad a feltűnni vágyóknak a reflektorfénybe állva arra, hogy építő módon
legyenek feltűnőek!
Változatok: A
tanulók válaszkártyák felemelésével is jelezhetnek egy – egy elhangzott kérdés
után. Kérdéseket az osztálytársak is feltehetnek.
A Lúdas Matyi (a cirkuszban) című műsor után tartott cirkuszi
óra végén egy diákunk reflektorfénybe került – s a porond közepén kellett öt
kérdésre válaszolnia.
A válaszok
helyességét az osztálytársak döntötték el.
Kérdések:
- Milyen anyagot használnak az ún. függönyakrobatika
számokban?
- Mihez kell nagyobb erőt kifejteni: Döbrögi
szekerét elindítani / megmozdítani vagy egyenletesen, állandó sebességgel
mozgatni?
- A szivardoboz- zsonglőrködés
tanulásakor milyen dobozokat ajánlanál a kezdő artistának?
- Mondjál olyan ma a cirkuszban látott műsorszámot,
amelyiknél jelentős szerepet játszik a súrlódás!
- Mi történne, ha itt a cirkuszban
hirtelen – egy rövid időre – megszűnne mindenféle súrlódás? ( Mondjál 3 olyan
esetet, amelyek ekkor történnének meg!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése