Cirkuszidő a laborban
A Fizika a cirkuszban című könyvem/ könyvünk
megjelenése után a természettudományi
laborunkba érkező általános iskolás csoportok számára egyre többször kérték a
Cirkusz a laborban című foglalkozást, amely egy videó – bemutatós motivációs
résszel és néhány tanári kísérlettel kezdődik, majd a gyerekek a teremben
elhelyezett eszközökkel kísérleteznek végig akár 90 percet a Cirkuszidő elnevezésű kooperatív technikát alkalmazva.
„A tanárok gyakran zsonglőrködnek elsődleges
szempontokkal, gyakran kötélen táncolnak vagy karikákon ugrálnak át, úgyhogy
egy osztálycirkusz levezénylése nem jelenthet problémát…” (P. Ginnis: Tanítási
és tanulási receptek; Alexandra; 2006.)
Az alapvető
cél az, hogy a diákok megadott idő alatt tetszőleges sorrendben elvégezzék a
megadott feladatsorozatokat (vagy abból meghatározott darabszámú feladatot.)
A lényeg,
hogy elég állomás legyen, és egyik se legyen túlzsúfolt. Óra elején rá kell
mutatni pár szóval, mit találnak az egyes helyszíneken.
Készítsünk
előre egy nagy táblázatot, amelyen vízszintesen a gyerekek neve szerepel, a
függőleges oszlopokban pedig a feladatok/ helyszínek. Amikor egy diák egy
feladatra a tanár megelégedésére válaszol, vagy végez egy feladattal, akkor ezt
a tanár bejegyzi a táblázat megfelelő helyére.
A gyerekek
egyenként is kapnak egy nyilvántartási lapot, amelyre valamennyi helyszínt és
feladatot feltüntettük. Ha kipróbáltak egy játékot, akkor írassák alá azzal a
társukkal, akivel játszottak és próbáljanak válaszolni a hozzá tartozó
kérdésre.
A Cirkuszidő
módszere egyébként alkalmazható bármely olyan téma esetén, amely bizonyos számú
önállóan elvégezhető feladattal megtanulható vagy megszilárdítható.
Ez a
gyakorlat a rendszerezett önálló tanulás példája, fegyelemre szoktat,
időbeosztásra, valamint különféle források kezelésére.
A diákoknak
tetszik, mert ők szabják meg a tanulásuk ütemét, a feladatok sorrendjét.
Járjanak
végig minél több helyszínt! Válaszoljanak a helyszínhez tartozó kérdésre!
A tanár
körbe jár, nyomon követ, rákérdez, segítséget nyújt. Így a tanulás személyre szabott lehet. A
továbbhaladás csak a tanári ellenőrzés után legyen lehetséges.
Ha egy
tanulónak így kitöltésre kerül a nyilvántartási lapjának pl. legalább 12 sora ( osztályoktól és feladatmennyiségtől függ) ,
akkor beadhatja óra végén a lapját, s ha a tanár úgy látja, hogy jól is
dolgozott, akkor órai munkára kaphat egy ötös.
A teremben a helyszínekre kirakott kísérletek mindegyike egy olyan jelenséget modellezett, magyarázott meg, amely egy cirkuszi
produkció fizikai hátterét fedte fel. A kísérleteket illusztráltuk, a leírások
mellett a cirkuszban készített fotók is segítették a fizika és az akrobatika
kapcsolatának megértését. Az eszközök egyszerűek, olcsón, bárki által könnyen
megvalósíthatóak, ismételhetőek.
Témák
és kísérletek – a teljesség igénye nélkül:
Súrlódás: mutatvány: az artista a fejére
bőrsapkát tesz, így áll rá a partnernője – modell: vizes és száraz bőrkesztyű
lehúzásának összehasonlítása. Az elefánt rabul ejti az artistafiút - azaz
járjunk utána, hogyan "markol" az elefánt az ormányával?
Bűvös gömb: régi cirkuszi trükk - golyóba
belebújtatott ember szabályozza a súlypont elhelyezkedését - modellezzük ezt
lejtőre tett golyóval, amelybe mézet és egy nehéz vasgolyót rejtettünk.
Inga- hinta: légtornászok könnyed trapéz -
produkcióinak fizikai hátterét világítjuk meg a matematikai inga fizikájának
vizsgálatával és eljutunk Galilei "lázmérőjéhez" is. Az átforduló
inga Öveges kísérletét idéz fel, így nem marad ki a perdületmegmaradás
értelmezése sem.
Hangoskodó: a félbe hajtott papírcsíkból készült hangszerünk
segítségével megpróbáljuk utánozni, hogyan trombitálnak az elefántok.
A tehetetlenség törvénye
Ágyúgolyóember
és krumpli puska
Zamárdi 2016
— Bár egy ágyú állt Zamárdi főterén, mégsem volt puskaporos a hangulat – pedig
még a fegyver is eldörrent. Nem kell aggódni, a fanfárszót és az ágyúdörgést
nem egy csata indokolta, „csak” egy embert lőttek át vele a tér fölött.
A Richter Flórián
Cirkusz legnagyobb attrakciója chilei kaszkadőr produkciója, aki vállalta,
hogy az ágyúból kilőve 80 km/h-s sebességgel átrepül a tér fölött, majd, a
kifeszített védőhálóba érkezik.
Az artistát
egy mintegy kéttonnás, 7 méter hosszú polírozott monstrumból lőtték ki. A férfi
20 méter magasra repült, innen kezdődött az irányított zuhanás.
dugós puska krumpli puska
Ágyúgolyóember a Richter Flórián Cirkuszban:
https://www.youtube.com/watch?v=XWu6Z-mgaYk
A feladatlap részlete:
NÉV:
témák
|
feladat
|
teljesítés / válasz /
kísérletező társ neve:
|
cirkuszi fotó száma / a
könyv oldalszáma,
amely a kapcsolódó
jelenséget mutatja
|
1.
tehetetlenség
papíron húzott skatulya
|
Miért
nem szabad mozgó járműről lelépni? Miért vágódhatunk el? Modellezd a
jelenséget!
|
||
2.
tehetetlenség
labda
|
Járás
közben próbáld több ízben is feldobni a labdát. Sikerül elkapnod?
Miért
esik vissza kezünkbe a vasúti kocsiban - ha az egyenletesen halad - a
függőlegesen feldobott labda?
|
||
3. hangtan
dúdolók; csengettyűk…
|
Bohóc
nélkül nincs cirkusz! Próbáld ki a hangszereket! melyik hangszer állná meg a
helyét a cirkusz zenekarában?
Két
társaddal „alapítsatok” zenekart! Legyen benne fúvós, pengetős és ütős
hangszer is! Feltétlenül szólaltassátok meg a csengettyűket is a darabban!
Kik
voltak a zenésztársaid?
|
||
4. inga
– mozgás
inga
|
„Mérd
meg” a testhőmérsékletedet a Galilei – féle csomós ingával. Hányadik csomónál
tudod mérni a pulzusszámodat azaz milyen hosszú inga lengésideje felel meg a
Te pulzusszámodnak? Kérdezd meg két
társadat, nekik melyik csomónál kellett meglengetni az ingát?
Írd
ide az eredményeiket!
|
||
5. perdület
változtatható
tehetetlenségi nyomatékú pörgettyű
|
A
képen látható változtatható
tehetetlenségi nyomatékú pörgettyű elnevezésű kísérleti eszközzel mely cirkuszi
produkció (k) modellezhető(k) ?
|
||
6. centrifugális
erő
két pohárban golyó
|
Két
átlátszó, összeragasztott pohárba két labdát helyezünk – az összeragasztás
előtt. El tudod érni, hogy egy időben érintkezzen belülről a két pohár
aljával egy – egy labda?
|
||
7. idomítás
– forgó mozgás – körmozgás
cérnaspulni
|
Lovakat,
tevéket, elefántot idomítani nem egyszerű dolog. És egy cérnaspulnit? „Tanítsd
meg” a gurigának az alábbi vezényszavakat!
Előre!
(azaz felénk gurul az orsó)
Állj!
(megáll az orsó)
Csúszik!
( Nem forogva, hanem csúszva mozog az orsó)
Hátra!
( Hátragurul az orsó)
Kis
gyakorlás után keress magadnak társat, akivel bemutatjátok egymásnak,
mennyire sikerült elsajátítanotok az idomítás tudományát.
Verseny:Párban
adjátok sorban egymásnak az alábbi vezényszavakat! Számoljátok meg, kinek
„fogadott szót” 6, 5, 4… esetben a spulni!
Előre!
Állj! Csúszik! Hátra! Állj! Előre!
Hogyan
kell kezelni a cérnát a kísérlet során?
|
||
8.
egyensúlyozás
Jenga;
Egyensúly a
félgömbön
gyurma
|
Megváltozik-e
egy test tömegközéppontjának helye, ha a test egyik oldalára gyurmadarabot
ragasztunk? Ha igen, merre tolódik el? És ha letörünk egy darabot a testből?
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése