2017. március 26., vasárnap

129. fogás Cirkuszidő a laborban

 Cirkuszidő a laborban



A Fizika a cirkuszban című könyvem/ könyvünk
 

megjelenése után a természettudományi laborunkba érkező általános iskolás csoportok számára egyre többször kérték a Cirkusz a laborban című foglalkozást, amely egy videó – bemutatós motivációs résszel és néhány tanári kísérlettel kezdődik, majd a gyerekek a teremben elhelyezett eszközökkel kísérleteznek végig akár 90 percet a Cirkuszidő elnevezésű kooperatív technikát alkalmazva.
„A tanárok gyakran zsonglőrködnek elsődleges szempontokkal, gyakran kötélen táncolnak vagy karikákon ugrálnak át, úgyhogy egy osztálycirkusz levezénylése nem jelenthet problémát…” (P. Ginnis: Tanítási és tanulási receptek; Alexandra; 2006.)


Az alapvető cél az, hogy a diákok megadott idő alatt tetszőleges sorrendben elvégezzék a megadott feladatsorozatokat (vagy abból meghatározott darabszámú feladatot.)

A lényeg, hogy elég állomás legyen, és egyik se legyen túlzsúfolt. Óra elején rá kell mutatni pár szóval, mit találnak az egyes helyszíneken.

Készítsünk előre egy nagy táblázatot, amelyen vízszintesen a gyerekek neve szerepel, a függőleges oszlopokban pedig a feladatok/ helyszínek. Amikor egy diák egy feladatra a tanár megelégedésére válaszol, vagy végez egy feladattal, akkor ezt a tanár bejegyzi a táblázat megfelelő helyére.

A gyerekek egyenként is kapnak egy nyilvántartási lapot, amelyre valamennyi helyszínt és feladatot feltüntettük. Ha kipróbáltak egy játékot, akkor írassák alá azzal a társukkal, akivel játszottak és próbáljanak válaszolni a hozzá tartozó kérdésre.


A Cirkuszidő módszere egyébként alkalmazható bármely olyan téma esetén, amely bizonyos számú önállóan elvégezhető feladattal megtanulható vagy megszilárdítható.
Ez a gyakorlat a rendszerezett önálló tanulás példája, fegyelemre szoktat, időbeosztásra, valamint különféle források kezelésére.
A diákoknak tetszik, mert ők szabják meg a tanulásuk ütemét, a feladatok sorrendjét.
Járjanak végig minél több helyszínt!  Válaszoljanak a helyszínhez tartozó kérdésre!
A tanár körbe jár, nyomon követ, rákérdez, segítséget nyújt.  Így a tanulás személyre szabott lehet. A továbbhaladás csak a tanári ellenőrzés után legyen lehetséges.

Ha egy tanulónak így kitöltésre kerül a nyilvántartási lapjának pl. legalább 12 sora ( osztályoktól és feladatmennyiségtől függ) , akkor beadhatja óra végén a lapját, s ha a tanár úgy látja, hogy jól is dolgozott, akkor órai munkára kaphat egy ötös.





A teremben a helyszínekre kirakott kísérletek mindegyike egy olyan jelenséget modellezett, magyarázott meg, amely egy cirkuszi produkció fizikai hátterét fedte fel. A kísérleteket illusztráltuk, a leírások mellett a cirkuszban készített fotók is segítették a fizika és az akrobatika kapcsolatának megértését. Az eszközök egyszerűek, olcsón, bárki által könnyen megvalósíthatóak, ismételhetőek.
Témák és kísérletek – a teljesség igénye nélkül:



Súrlódás: mutatvány: az artista a fejére bőrsapkát tesz, így áll rá a partnernője – modell: vizes és száraz bőrkesztyű lehúzásának összehasonlítása. Az elefánt rabul ejti az artistafiút - azaz járjunk utána, hogyan "markol" az elefánt az ormányával?
Bűvös gömb: régi cirkuszi trükk - golyóba belebújtatott ember szabályozza a súlypont elhelyezkedését - modellezzük ezt lejtőre tett golyóval, amelybe mézet és egy nehéz vasgolyót rejtettünk.
Inga- hinta: légtornászok könnyed trapéz - produkcióinak fizikai hátterét világítjuk meg a matematikai inga fizikájának vizsgálatával és eljutunk Galilei "lázmérőjéhez" is. Az átforduló inga Öveges kísérletét idéz fel, így nem marad ki a perdületmegmaradás értelmezése sem.

Hangoskodó: a félbe hajtott papírcsíkból készült hangszerünk segítségével megpróbáljuk utánozni, hogyan trombitálnak az elefántok.

A tehetetlenség törvénye






Ágyúgolyóember és krumpli puska
Zamárdi 2016 — Bár egy ágyú állt Zamárdi főterén, mégsem volt puskaporos a hangulat – pedig még a fegyver is eldörrent. Nem kell aggódni, a fanfárszót és az ágyúdörgést nem egy csata indokolta, „csak” egy embert lőttek át vele a tér fölött.
A Richter Flórián Cirkusz legnagyobb attrakciója chilei kaszkadőr produkció­ja, aki vállalta, hogy az ágyúból kilőve 80 km/h-s sebességgel átrepül a tér fölött, majd, a kifeszített védőhálóba érkezik.
Az artistát egy mintegy kéttonnás, 7 méter hosszú polírozott monstrumból lőtték ki. A férfi 20 méter magasra repült, innen kezdődött az irányított zuhanás.



     dugós  puska                           krumpli puska
A krumpli puska egy kb. 20cm  (bergman) csőből, és pl. egy hosszú nyelű fakanálból.
A cső mindkét végét bele kell nyomni egy félbe vágott krumpliba és ki kell vele vájni egy - egy kis dugót. Aztán a fakanál nyelét bele kell  tolni a csőbe az egyik végén s így toljuk vele előre az egyik krumplidugót. Amikor elég nagy a nyomás, akkor a másik darab egy pukkanás kíséretében kiröpül.


Létezett üres töltőtoll betétből, és bicikliküllőből készített gesztenye puska is! Ez elfért zsebben, és tanórákon lehet egymást vegzálni vele. Piszokul csíp…

 Ágyúgolyóember a Richter Flórián Cirkuszban:
 https://www.youtube.com/watch?v=XWu6Z-mgaYk


 A feladatlap részlete:





NÉV:




témák

feladat

teljesítés / válasz / kísérletező társ neve:
cirkuszi fotó száma / a könyv oldalszáma,
amely a kapcsolódó jelenséget mutatja
1.      tehetetlenség
papíron húzott skatulya
Miért nem szabad mozgó járműről lelépni? Miért vágódhatunk el? Modellezd a jelenséget!






2.      tehetetlenség

labda



Járás közben próbáld több ízben is feldobni a labdát. Sikerül elkapnod?

Miért esik vissza kezünkbe a vasúti kocsiban - ha az egyenletesen halad - a függőlegesen feldobott labda?



3.      hangtan

dúdolók; csengettyűk…
Bohóc nélkül nincs cirkusz! Próbáld ki a hangszereket! melyik hangszer állná meg a helyét a cirkusz zenekarában?
Két társaddal „alapítsatok” zenekart! Legyen benne fúvós, pengetős és ütős hangszer is! Feltétlenül szólaltassátok meg a csengettyűket is a darabban!
Kik voltak a zenésztársaid?


4.      inga – mozgás


inga
„Mérd meg” a testhőmérsékletedet a Galilei – féle csomós ingával. Hányadik csomónál tudod mérni a pulzusszámodat azaz milyen hosszú inga lengésideje felel meg a Te pulzusszámodnak?  Kérdezd meg két társadat, nekik melyik csomónál kellett meglengetni az ingát?
Írd ide az eredményeiket!



5.      perdület

változtatható tehetetlenségi nyomatékú pörgettyű 


A képen látható változtatható tehetetlenségi nyomatékú pörgettyű elnevezésű kísérleti eszközzel mely cirkuszi produkció (k) modellezhető(k) ?



6.      centrifugális erő

két pohárban golyó


Két átlátszó, összeragasztott pohárba két labdát helyezünk – az összeragasztás előtt. El tudod érni, hogy egy időben érintkezzen belülről a két pohár aljával egy – egy labda?


7.      idomítás – forgó mozgás – körmozgás

cérnaspulni


Lovakat, tevéket, elefántot idomítani nem egyszerű dolog. És egy cérnaspulnit? „Tanítsd meg” a gurigának az alábbi vezényszavakat!
Előre! (azaz felénk gurul az orsó)
Állj! (megáll az orsó)
Csúszik! ( Nem forogva, hanem csúszva mozog az orsó)
Hátra! ( Hátragurul az orsó)
Kis gyakorlás után keress magadnak társat, akivel bemutatjátok egymásnak, mennyire sikerült elsajátítanotok az idomítás tudományát. 
Verseny:Párban adjátok sorban egymásnak az alábbi vezényszavakat! Számoljátok meg, kinek „fogadott szót” 6, 5, 4… esetben a spulni!
Előre! Állj! Csúszik! Hátra! Állj! Előre!
Hogyan kell kezelni a cérnát a kísérlet során?


8.      egyensúlyozás
Jenga;
Egyensúly a félgömbön
gyurma
Megváltozik-e egy test tömegközéppontjának helye, ha a test egyik oldalára gyurmadarabot ragasztunk? Ha igen, merre tolódik el? És ha letörünk egy darabot a testből?








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése