2011. március 25., péntek

EGYMÁSNAK HÁTTAL Szögfüggvények bevezetése


24. fogás

Egymásnak háttal – hegyesszögek szögfüggvényeinek bevezetése

Ez a könnyen megvalósítható, vidám foglalkozás fejleszti a beszédkészséget, az odafigyelést, a megfigyelést, az együttműködést.
A diákok párosával egymásnak háttal ülnek. A széke háta érintkezzen, hogy elég közel kerüljenek egymáshoz a gyerekek, hogy a kialakuló zsivajban is értsék egymást.
Az egyikük ( „A”)  kap egy képet – jelen esetben egy négyzetrácsos papírra rajzolt derékszögű háromszögről, amelynek vagy az oldalainak mérete olvasható le könnyen a négyzetrácsok segítségével, vagy a szögeit adtam meg, vagy a derékszög mellett még az oldalak hosszának arányát.
A másik diák  ( „B”) pedig egy üres négyzetrácsos lapot kap – ezen a lapon más a négyzetrácsok mérete, mint a rajzot tartalmazó lapon.
Az „A” elmondja, mit lát a képen, „B „ pedig megpróbálja a formára, a méretre, részletekre figyelve a lehető legpontosabb másolatot elkészíteni.
„B” annyi kérdést tehet fel, amennyit csak akar, de nincs kukucskálás! Nem nézhetik meg egymás papírját! Az „A” feladata az, hogy a lehető legsegítőkészebb legyen!
Amikor letelik az idő, a párok összevetik rajzaikat.
Hasonlítsák össze, mérjék meg a szögeket, az oldalakat!
Számolják ki az egyes háromszögeknél befogók és az átfogó hányadosát!
Majd a két befogó arányát!

-          Lehet hasonló háromszögeket több lapra is felrajzolni, így több háromszöget tudunk összehasonlítani a végén.
-          Érdemes a 30°, 60°, 90° - os háromszöget is felrajzolni néhány lapra!
-          Érdemes az egyenlőszárú derékszögű háromszöget is felrajzolni néhány lapra!

A háromszögek összehasonlítása után be lehet vezetni az oldalak arányára a sinus, cosinus, tangens és cotangens elnevezéseket!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése