2011. március 28., hétfő

NÉGYES PÁROS - kompetenciamérés


27. fogás

NÉGYES PÁROS – a kompetenciamérés feladataival

Egyszerű, hatékony, együttműködésre épülő tanulási stratégia. A feladatmegoldásnál, szövegértelmezésnél felmerülő vita hatékonyan segíti a saját vélemény alkotását. Minél többet beszél és figyel a tanuló a csoportmunkában, annál több gondolat marad meg az elméjében.  A módszer ösztönzi az együttműködést,  gyakoroltatja a  beszéd – és odafigyelési készséget, erősíti a kapcsolatteremtő  nyelvi- és logikai intelligenciát.
Ebben a gyakorlatban kompetenciamérés előtt álló 10. osztályos csoporttal korábbi évek feladataiból „mazsolázunk”. „Ünnepi” 100. órán kerülnek elő ezek a feladatok „két legyet ütve egy csapásra”, hiszen ezen az órán „illik” valami mással előhozakodni, mint a hétköznapi órákon és  a kompetenciamérés feladataival a szűkös órakeretek között nehéz megismertetni a diákokat…

A diákok párokat alkotnak.
Minden párnak egy-egy feladatot megoldani, amely megbeszéléssel, közös döntések, eredmények elfogadásával jár.
Miután a párok – megadott idő alatt végeztek,  vagy eljutottak valameddig a megoldásban-, „négyes párokat” alkotnak ( azaz hátrafordul egy –egy pár a mögötte ülő pároshoz, akik ugyanazt a feladatot kapták meg).
A négyes páros mindegyik tagja aztán megosztja munkálkodásának eredményét a másik párossal. A négyes csoportok együttesen tovább folytatják a feladat megoldását, vagy ha készen van, az ellenőrzését.
Fontos, hogy a négyes csoportok bármelyik tagja képes legyen a táblánál az osztálynak elmagyarázni, az osztálytársakkal megértetni a feladatuk megoldását. ( Ezért a csoport felel, hiszen nem kapják meg a jutalompontot, ha van olyan társuk, aki elakad a táblai feladatbemutatásnál.) Tehát nemcsak megoldani kell a példát, hanem, ha szükséges, a csoporttagnak el is kell magyarázni azt.)
A tanár a négyes bármelyik tagját kiszúrhatja erre a szerepre, ahelyett, hogy a csoport „szóvivőt” küldene maga helyett.
A csoport tagjait lehet pl. (plusz) ponttal jutalmazni, ha – akár közülük kisorsolt, vagy a tanár által kiválasztott diák táblai feladatmegoldását megszakítva egy másik / aztán harmadik, aztán esetleg a  negyedik csoporttag jól tudja folytatni.
( Mivel az idő véges, lehet akár a csoportok közül is sorsolni, kiknek a feladatmegoldását  láthatjuk a táblánál…)
( Az is érdekes helyzet, a mindegyik négyesnek ugyanazt a feladatot tűzzük ki, s sorsolással váltjuk a csoportok képviselőit a táblánál. aztán mindenki megkapja a következő feladatot, s táblai munka az előzőhöz hasonlóan zajlik le.)

Egy témára felfűzve, tematikusan válogattam össze több év feladatait átnézve a példákat. Egy párosnak így jutott 3-4 feladat együtt.
Egy feladat:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése