49. fogás
CIRKUSZIDŐ
Valószínűségszámítás –A szerencsejátékos szerencséje - 11. évfolyam
A modul célja | Valószínűségek megtapasztalása játékok során |
Időkeret | 45 perc |
Ajánlott korosztály | 11. évfolyam |
Ajánlott megelőző és követő tananyag | Követő modul: A várható érték |
A képességfejlesztés fókusza | Tapasztalatgyűjtés, kreativitás, helyzetfelismerés, magyarázat, szövegértés |
Alapvető cél, hogy a diákok megadott idő alatt tetszőleges sorrendben elvégezzék a megadott feladatsorozatokat.
Itt most többféle szerencsejátékkal találkoznak a tanulók; van kockával, pénzérmével, roulett- táblával, szabályos testekkel játszható is.
Óra elején beszéljünk a tanulási célokról ( a valószínűség és az igazságosság megtapasztalása), és a sorra kerülő feladatokról.
Készítsünk előre egy nagy táblázatot, amelyen vízszintesen a gyerekek neve szerepel, a függőleges oszlopokban pedig a feladatok. Amikor egy diák egy feladatra a tanár megelégedésére válaszol, végez egy feladattal, akkor ezt a tanár bejegyzi a táblázat megfelelő helyére.
Egy hasonló, kicsi táblázatot a diákok kezébe adunk, ezen szerepelnek a játékokhoz tartozó kérdések.
Teremtsünk kihívást: Ki tud egy tanóra alatt legalább 4 feladatra helyes választ adni?
A diákok tetszőleges sorrendben látnak hozzá a feladatokhoz. A tanár körbe jár, nyomon követ, rákérdez, segítséget nyújt. Így a tanulás személyre szabott lehet. A továbbhaladás csak a tanári ellenőrzés után lehetséges.
Lesznek diákok, akik megtervezik a továbbhaladásukat, mások az árral sodródnak. Azt azonban nem engedhetjük meg, hogy feltorlódjanak az egyes állomásokon!
Ez a gyakorlat példa a rendezett, önálló tanulásra, bizonyos fegyelemre szoktatja a diákokat: időbeosztásra és különféle források kezelésére.
Használható ismétlésnél is, itt most játékosan, megtapasztalva juthatnak el új fogalmakhoz, az új játékszabályok pontos megértése pedig jó szövegértési gyakorlat!
A teremben a párosával összetolt padokra helyezzük el a játékszabályokat és a játékokhoz szükséges kellékeket, a táblára pedig erősítsük fel az értékelő táblázatot.
név | 1.feladat | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. |
Anna | |||||||||
Bianka | |||||||||
Elcsi | |||||||||
Fanni | |||||||||
Sára |
feladat sorszáma | a játék neve | a kérdések |
1. | Fogadunk a hatosra | Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket! |
2. | Fej vagy írás | Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket! Szerintük igazságos ez a fogadás? |
3. | Roulett | Számítsuk ki, „igazságos”-e a nyeremény az A, illetve a D esetekben? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg? |
4. | Szerencsekerék | Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg (számolják ki) a 24 zsetont nyerő esemény nyerési esélyét! És a 3 zsetonét is! S végül azt, hogy milyen eséllyel nem nyerünk… Szerintük mikor igazságos egy fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg? |
5. | Nem kocka dobókockák | I.) a) Mi a valószínűsége annak, hogy páros számot dobunk? b) Mi a valószínűsége annak, hogy prímszámot dobunk? II.) c)Két tetraéderrel dobunk. Mi a valószínűsége, hogy a dobott számok összege prím lesz? d) Két tetraéderrel dobunk. Mi a valószínűsége, hogy a dobott számok összege páros lesz? |
6. | Csontocskák (Tallus, taxillus) | A taxillus vajon ugyanolyan valószínűséggel esik a négy oldalára? |
7. | Kockavetés | Miért volt tilos a legionáriusoknak kockajátékot játszani? Mi volt az asztragalosz? Mire használták? Babonás ember volt-e Tibrius császár ? Miért? |
Ráhangolódás
A | Tevékenység | Különböző „dobókockák” ( 4, 6, 8, 10, 12 oldalúak, római csontkocka, dobópohár, dobótorony…) kipróbálása |
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés | |
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Egész osztály | |
Munkaforma | Páros munka | |
Módszerek | Játékok kipróbálása | |
Eszközök | Dobókockák |
Tartalomfeldolgozás
A | Tevékenység | Fogadunk a 6-osra! |
Tanári instrukciók | Játékszabály ismertetése: Képzeljük el, abban fogadunk valakivel, hogy 6-ost dobunk a kockával. Ha valóban 6-ost dobunk, akkor mi nyerünk egy zsetont, ha nem, akkor a zseton a társunkat illeti. Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket! Szerintük mikor igazságos egy fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?? | |
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése; | |
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Az egész osztály | |
Munkaforma | Heterogén kiscsoportos | |
Módszerek | Játék, megbeszélés | |
Eszközök | Dobókocka | |
B | Tevékenység | Fej vagy írás? |
Tanári instrukciók | Játékszabály ismertetése : Képzeljük el, hogy fej-írást játszunk egy barátunkkal, és tétünk minden esetben egy babszem. Megkérünk egy harmadik személyt, hogy dobáljon egy érmét. Ha fejet dob, megkapjuk a sajátunkén kívül barátunk babszemét is, tehát nyereményünk 2 babszem. Ha írást dobnak, elveszítjük a babszemünket, barátunk viszi mindkettőt. Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket! Szerintük igazságos ez a fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?? | |
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése; | |
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Az egész osztály | |
Munkaforma | Heterogén kiscsoportos | |
Módszerek | Játék, megbeszélés | |
Eszközök | Pénzérmék | |
C | Tevékenység | Roulette |
Tanári instrukciók | Játékszabály ismertetése; Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket! Szerintük mikor igazságos egy fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?? | |
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése; | |
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Az egész osztály | |
Munkaforma | Heterogén kiscsoportos | |
Módszerek | Játék, megbeszélés | |
Eszközök | Játékmező, roulettkerék |
D | Tevékenység | Lapostetű - kockajáték | |||||||||||
Tanári instrukciók | Játékszabály ismertetése; Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket! Szerintük mikor igazságos egy fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?? | ||||||||||||
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése; | ||||||||||||
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Az egész osztály | ||||||||||||
Munkaforma | Heterogén kiscsoportos | ||||||||||||
Módszerek | Játék, megbeszélés | ||||||||||||
Eszközök | Dobókocka, játéktábla | ||||||||||||
E | Tevékenység | Nasi – vasi kártyajáték | |||||||||||
Tanári instrukciók | Játékszabály ismertetése; Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket! Szerintük mikor igazságos egy fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?? | ||||||||||||
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése; | ||||||||||||
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Az egész osztály | ||||||||||||
Munkaforma | Heterogén kiscsoportos | ||||||||||||
Módszerek | Játék, megbeszélés | ||||||||||||
Eszközök | Kártyák | ||||||||||||
F | Tevékenység | Szerencsekerék - kockajáték | |||||||||||
Tanári instrukciók | Játékszabály ismertetése: Szerencsekerék A tábla közepére teszi a soron következő játékos a tétet, 1 zsetont. Ezután dob egyszerre 4 kockával. Összeadják a dobott értékeket, megkeresik a táblán az ennek megfelelő mezőt. A mezőn olvasható, hogy nyert vagy sem, ill. ha nyert, akkor hány zseton a jutalma. Pl. nyer, ha 4 db 6-ost, azaz 24-et dob: 24 zsetont. Pl. nyer, ha 4 db 1-est, azaz 4-et dob: 24 zsetont. Pl. nyer, ha 23-at dob: 12 zsetont.
Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg (számolják ki) a 24 zsetont nyerő esemény nyerési esélyét! És a 3 zsetonét is! S végül azt, hogy milyen eséllyel nem nyerünk… Szerintük mikor igazságos egy fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?? | ||||||||||||
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése; | ||||||||||||
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Az egész osztály | ||||||||||||
Munkaforma | Heterogén kiscsoportos | ||||||||||||
Módszerek | Játék, megbeszélés | ||||||||||||
Eszközök | Dobókocka, játéktábla |
G | Tevékenység | Nemkocka dobókockák |
Tanári instrukciók | Játékszabály ismertetése; Nem csak hatlapú szabályos testből lehet készíteni dobókockát, hanem a többi szabályos test minden lapjára is azonos eséllyel esik le a homogén anyagból készült test, így belőlük is készíthető „dobókocka”. I.) A tetraéderből készített dobókockánál dobáskor egy lapot nem látok, a másik három lapon 3-3 szám áll. Itt valójában nem is a lapok, hanem a csúcsok vannak megszámozva úgy, hogy a csúcsban találkozó 3 lap mindegyikén látható a csúcs közelében a szám. Azt a számot tekintjük a dobás eredményének, amelyik mindhárom lap felső csúcsán szerepel. a) Mi a valószínűsége annak, hogy páros számot dobunk? b) Mi a valószínűsége annak, hogy prímszámot dobunk? Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg milyen eséllyel lehet a kockák egyes számait dobni?! Szerintük mikor igazságos egy fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?? | |
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése; | |
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Az egész osztály | |
Munkaforma | Heterogén kiscsoportos | |
Módszerek | Játék, megbeszélés | |
Eszközök | Dobókockák |
H9 | Tevékenység | Talus (taxillus) csontocskák |
Tanári instrukciók | Játékszabály ismertetése; A taxillusnak nevezett csontocskának 6 oldala van ugyan, de ezek közül kettő domború és így csak négy különböző oldalán képes megállni. A görögök és rómaiak általában négy taxillust dobtak fel egyszerre: a legértékesebb dobásnak az számított, ha a négy csontocska mindegyike más-más oldalával felfelé esett: az ilyen dobást Venus-nak nevezték. Vajon a taxillus minden oldalára egyforma valószínűséggel esik? És két különböző térdkalács-csont esetében pontosan egyformák lesznek a valószínűségek? Szerintük mikor igazságos egy fogadás? Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg? | |
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése; | |
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Az egész osztály | |
Munkaforma | Heterogén kiscsoportos | |
Módszerek | Játék, megbeszélés | |
Eszközök | Csontocska -dobókockák |
Összegzés
A | Tanári tevékenység | A megbeszélés kezdeményezése |
Tanári instrukciók | Az „IGAZSÁGOS FOGADÁS”: Hosszú távon akkor „igazságos” egy fogadás, ha a nyereményünk annyiszorosa a játszótársunk nyereményének, ahányszorosa az ő nyerésének valószínűsége a miénkhez képest. | |
Kiemelt készségek, képességek | Tapasztalatok összegzése,; matematikai formulák keresése | |
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei | Egész osztály | |
Munkaforma | Kiscsoportos megbeszélés; osztály KockavetésKezdetben mind játékra, mind jóslásra az asztragalosz kockát használták, ami a juh- és kecskeláb sarokcsontja volt. Ez még négy oldalú volt, a későbbiekben a hatlapú kocka terjedt el, melyet már Mezopotámiában is ismertek. A rómaiaknál tiltották a dobókocka-játékot, bár a legionáriustól a császárig mindenki lelkesen játszott. Hivatalosan azért tiltották, nehogy elkockázzák utolsó tunikájukat is, ám a valós ok, hogy ne profanizálják azt, ami egykor szent volt. A Saturnaliákon, az évkezdő-évzáró ünnepségeken viszont szabad, sőt kötelező volt a kockajáték. A lakomákon ott elnökölt az egykor feláldozott bűnbak utóda, a Saturnalia-király, akit kockával sorsoltak ki. Cicero írja a sorsvetésről, hogy az ő korában magas beosztású férfi nem folyamodik a kockákhoz. Néhány évtized múlva, Augustus uralkodása alatt azonban a császár veje, fogadott fia és hadvezére, a későbbi Tiberius császár, mielőtt nagy vállalkozásba kezdett, megkérdezte az arany sorskockákat. | |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése