2011. július 14., csütörtök

CIRKUSZIDŐ - Valószínűségszámítás

49. fogás

CIRKUSZIDŐ
Valószínűségszámítás –
A szerencsejátékos szerencséje   -  11. évfolyam 


A modul célja
Valószínűségek megtapasztalása játékok során
Időkeret
45 perc
Ajánlott korosztály
11. évfolyam
Ajánlott megelőző és követő tananyag
Követő modul: A várható érték
A képességfejlesztés fókusza
Tapasztalatgyűjtés, kreativitás, helyzetfelismerés, magyarázat, szövegértés




Alapvető cél, hogy a diákok megadott idő alatt tetszőleges sorrendben elvégezzék a megadott feladatsorozatokat.
Itt most többféle szerencsejátékkal találkoznak a tanulók; van kockával, pénzérmével, roulett- táblával, szabályos testekkel játszható is.
Óra elején beszéljünk a tanulási célokról ( a valószínűség és az igazságosság megtapasztalása), és a sorra kerülő feladatokról.

Készítsünk előre egy nagy táblázatot, amelyen vízszintesen a gyerekek neve szerepel, a függőleges oszlopokban pedig a feladatok. Amikor egy diák egy feladatra a tanár megelégedésére válaszol, végez egy feladattal, akkor ezt a tanár bejegyzi a táblázat megfelelő helyére.

Egy hasonló, kicsi táblázatot  a diákok kezébe adunk, ezen szerepelnek a játékokhoz tartozó kérdések.

Teremtsünk kihívást: Ki tud egy tanóra alatt legalább 4 feladatra helyes választ adni?

A diákok tetszőleges sorrendben látnak hozzá a feladatokhoz. A tanár körbe jár, nyomon követ, rákérdez, segítséget nyújt.  Így a tanulás személyre szabott lehet. A továbbhaladás csak a tanári ellenőrzés után lehetséges.

Lesznek diákok, akik megtervezik a továbbhaladásukat, mások az árral sodródnak. Azt azonban nem engedhetjük meg, hogy feltorlódjanak az egyes állomásokon!


Ez a gyakorlat példa a rendezett, önálló tanulásra, bizonyos fegyelemre szoktatja a diákokat: időbeosztásra és különféle források kezelésére.

Használható ismétlésnél is, itt most játékosan, megtapasztalva juthatnak el új fogalmakhoz, az új játékszabályok pontos megértése pedig jó szövegértési gyakorlat!



A teremben a párosával összetolt padokra helyezzük el a játékszabályokat és a játékokhoz szükséges kellékeket, a táblára pedig erősítsük fel az értékelő táblázatot.


név
1.feladat
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Anna









Bianka









Elcsi









Fanni









Sára












feladat sorszáma
a játék neve
a kérdések
1.                   
Fogadunk a hatosra
Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket!

2.                   
Fej vagy írás
Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket!
Szerintük igazságos ez a fogadás?

3.                   
Roulett
Számítsuk ki, „igazságos”-e a nyeremény az A, illetve a D esetekben?


Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?


4.                   
Szerencsekerék

Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg (számolják ki) a 24 zsetont nyerő esemény nyerési esélyét! És a 3 zsetonét is! S végül azt, hogy milyen eséllyel nem nyerünk…
Szerintük mikor igazságos egy fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?

5.                   

Nem kocka dobókockák
I.)                 a) Mi a valószínűsége annak, hogy páros számot dobunk? b) Mi a valószínűsége annak, hogy prímszámot dobunk?

II.)            c)Két tetraéderrel dobunk. Mi a valószínűsége, hogy a dobott számok összege prím lesz?

d)  Két tetraéderrel dobunk. Mi a valószínűsége, hogy a dobott számok összege páros lesz?


6.                   
Csontocskák (Tallus, taxillus)

A taxillus vajon ugyanolyan valószínűséggel esik a négy oldalára?

7.                   
Kockavetés
Miért volt tilos a legionáriusoknak kockajátékot játszani?
Mi volt az asztragalosz? Mire használták?
Babonás ember volt-e Tibrius császár ? Miért?


Ráhangolódás


A
Tevékenység
Különböző „dobókockák” ( 4, 6, 8, 10, 12 oldalúak, római csontkocka, dobópohár, dobótorony…) kipróbálása
Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Egész osztály
Munkaforma
Páros munka
Módszerek
Játékok kipróbálása
Eszközök
Dobókockák

Tartalomfeldolgozás

A
Tevékenység
Fogadunk a 6-osra!
Tanári instrukciók
Játékszabály ismertetése:
 Képzeljük el, abban fogadunk valakivel, hogy 6-ost dobunk a kockával. Ha valóban 6-ost dobunk, akkor mi nyerünk egy zsetont, ha nem, akkor  a zseton a társunkat illeti.


Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket!
Szerintük mikor igazságos egy fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg??

Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése;
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Az egész osztály
Munkaforma
 Heterogén kiscsoportos
Módszerek
Játék, megbeszélés
Eszközök
Dobókocka


B
Tevékenység
Fej  vagy írás?
Tanári instrukciók
Játékszabály ismertetése :
Képzeljük el, hogy fej-írást játszunk egy barátunkkal, és tétünk minden esetben egy babszem. Megkérünk egy harmadik személyt, hogy dobáljon egy érmét. Ha fejet dob, megkapjuk a sa­játunkén kívül barátunk babszemét is, tehát nyereményünk 2 babszem. Ha írást dobnak, elve­szítjük a babszemünket, barátunk viszi mindkettőt.


Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket!
Szerintük igazságos ez a fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg??

Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése;
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Az egész osztály
Munkaforma
Heterogén kiscsoportos
Módszerek
Játék, megbeszélés
Eszközök
Pénzérmék


C
Tevékenység
Roulette
Tanári instrukciók
Játékszabály ismertetése;



Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket!
Szerintük mikor igazságos egy fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg??

Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése;
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Az egész osztály
Munkaforma
Heterogén kiscsoportos
Módszerek
Játék, megbeszélés
Eszközök
Játékmező, roulettkerék


D
Tevékenység
Lapostetű - kockajáték
Tanári instrukciók
Játékszabály ismertetése;
Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket!
Szerintük mikor igazságos egy fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg??

Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése;
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Az egész osztály
Munkaforma
Heterogén kiscsoportos
Módszerek
Játék, megbeszélés
Eszközök
Dobókocka, játéktábla
E
Tevékenység
Nasi – vasi kártyajáték
Tanári instrukciók
Játékszabály ismertetése;
Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg nyerési esélyeiket!
Szerintük mikor igazságos egy fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg??

Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése;
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Az egész osztály
Munkaforma
Heterogén kiscsoportos
Módszerek
Játék, megbeszélés
Eszközök
Kártyák


F
Tevékenység
Szerencsekerék  - kockajáték
Tanári instrukciók
Játékszabály ismertetése:

Szerencsekerék


A tábla közepére teszi a soron következő játékos a tétet, 1 zsetont.
Ezután dob egyszerre 4 kockával.
Összeadják a dobott értékeket, megkeresik a táblán az ennek megfelelő mezőt.
A mezőn olvasható, hogy nyert vagy sem, ill. ha nyert, akkor hány zseton a jutalma.

Pl. nyer, ha 4 db 6-ost, azaz 24-et dob: 24 zsetont.
Pl. nyer, ha 4 db 1-est, azaz 4-et dob: 24 zsetont.
Pl. nyer, ha 23-at dob: 12 zsetont.

Dobott érték ( a 4 kocka összege)
Nyert zseton
24 vagy 4
24
23 vagy 5
12
21, 22 vagy 6 ,7
6
18, 19, 20, vagy  8, 9
3
10,11,12,13,14,15,16,17
Nem nyer



Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg (számolják ki) a 24 zsetont nyerő esemény nyerési esélyét! És a 3 zsetonét is! S végül azt, hogy milyen eséllyel nem nyerünk…

Szerintük mikor igazságos egy fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg??

Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése;
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Az egész osztály
Munkaforma
Heterogén kiscsoportos
Módszerek
Játék, megbeszélés
Eszközök
Dobókocka, játéktábla


G
Tevékenység
Nemkocka dobókockák
Tanári instrukciók
Játékszabály ismertetése;
Nem csak hatlapú szabályos testből lehet készíteni dobókockát, hanem a többi szabályos test minden lapjára is azonos eséllyel esik le a homogén anyagból készült test, így belőlük is ké­szíthető „dobókocka”.

I.)                 A tetraéderből készített dobókockánál dobáskor egy lapot nem látok, a másik három lapon 3-3 szám áll. Itt valójában nem is a lapok, hanem a csúcsok vannak megszá­mozva úgy, hogy a csúcsban találkozó 3 lap mindegyikén látható a csúcs közelében a szám. Azt a számot tekintjük a dobás eredményének, amelyik mindhárom lap felső csúcsán szerepel. a) Mi a valószínűsége annak, hogy páros számot dobunk? b) Mi a valószínűsége annak, hogy prímszámot dobunk? 



Kérjük meg a gyerekeket, hogy becsüljék meg milyen eséllyel lehet a kockák egyes számait dobni?!
Szerintük mikor igazságos egy fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg??

Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése;
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Az egész osztály
Munkaforma
Heterogén kiscsoportos
Módszerek
Játék, megbeszélés
Eszközök
Dobókockák


H9
Tevékenység
Talus (taxillus) csontocskák
Tanári instrukciók
Játékszabály ismertetése;

A taxillusnak nevezett csontocskának 6 oldala van ugyan, de ezek közül kettő domború és így csak négy különböző oldalán képes megállni. A görögök és rómaiak általában négy taxillust dobtak fel egyszerre: a legértékesebb dobásnak az számított, ha a négy csontocska mindegyike más-más oldalával felfelé esett: az ilyen dobást Venus-nak nevezték.
Vajon a taxillus minden oldalára  egyforma valószínűséggel esik? És két különböző térdkalács-csont esetében pontosan egyformák lesznek a valószínűségek?
Szerintük mikor igazságos egy fogadás?
Tényleg mindig a Bank gazdagodik meg?

Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatszerzés; szövegértés; eredmények értelmezése;
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Az egész osztály
Munkaforma
Heterogén kiscsoportos
Módszerek
Játék, megbeszélés
Eszközök
Csontocska -dobókockák


Összegzés

A
Tanári tevékenység
A megbeszélés kezdeményezése
Tanári instrukciók

Az  „IGAZSÁGOS FOGADÁS”:

Hosszú távon akkor „igazságos” egy fogadás, ha a nyereményünk annyiszorosa a játszótár­sunk nyereményének, ahányszorosa az ő nyerésének valószínűsége a miénkhez képest.


Kiemelt készségek, képességek
Tapasztalatok összegzése,; matematikai formulák keresése
Célcsoport /A differenciálás lehetőségei
Egész osztály
Munkaforma
Kiscsoportos megbeszélés; osztály

Kockavetés 

Kezdetben mind játékra, mind jóslásra az asztragalosz kockát használták, ami a juh- és kecskeláb sarokcsontja volt. Ez még négy oldalú volt, a későbbiekben a hatlapú kocka terjedt el, melyet már Mezopotámiában is ismertek. A rómaiaknál tiltották a dobókocka-játékot, bár a legionáriustól a császárig mindenki lelkesen játszott. Hivatalosan azért tiltották, nehogy elkockázzák utolsó tunikájukat is, ám a valós ok, hogy ne profanizálják azt, ami egykor szent volt.
A Saturnaliákon, az évkezdő-évzáró ünnepségeken viszont szabad, sőt kötelező volt a kockajáték. A lakomákon ott elnökölt az egykor feláldozott bűnbak utóda, a Saturnalia-király, akit kockával sorsoltak ki.
Cicero írja a sorsvetésről, hogy az ő korában magas beosztású férfi nem folyamodik a kockákhoz. Néhány évtized múlva, Augustus uralkodása alatt azonban a császár veje, fogadott fia és hadvezére, a későbbi Tiberius császár, mielőtt nagy vállalkozásba kezdett, megkérdezte az arany sorskockákat.










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése