46. fogás
GÁZLÓKÖVEK
Téma: 10. osztályos matematika -
a másodfokú egyenlet megoldóképletének levezetése .
A megoldóképlet levezetése hosszú, sok lépésből álló, de nagyon logikus gondolatmenet, éppen ezért nehéz ez sok diáknak. Talán lesz, akinek segít ez a fajta (be)gyakorlás...
Egyszerre egy lépés. Ez a haladás legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja.
A levezetés tárgyalása ( részlet) :
Egyszerre egy lépés. Ez a haladás legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja.
1. Húzzuk el a padokat, ültessük körbe az osztályt!
2. Helyezzünk a földre több nagy ( min. A / 3 méretű ) lapot.
3. Beszéljük meg az osztállyal az éppen tárgyalt folyamat, vagy logikai levezetés lépéseit ( pl. a másodfokú egyenlet megoldóképletének levezetéséhez tartozó lépéseket). Írjuk fel ezeket a lapokra!
4. Számozzuk meg a papírlapokat! Rakjuk ki ezeket a kör mentén! Írhatunk rájuk egy – egy kulcsszót is segítségül (pl. kiemelés; teljes négyzetté alakítás…)
5. Kérjünk meg egy jelentkezőt, hogy sétáljon végig a „köveken” (vagy mellettük…) s minden egyes leírt lépést magyarázzon el részletesen! Ha a tanár elégedett a válasszal, tovább léphet a következő kőre; ha pontatlan választ adott, akkor vissza kell ülnie a helyére, s új jelentkező próbálkozhat.
(Megjegyzés: a gázlókövek szerepelhetnek a tanítás színpadaként is! Haladjon a tanár kőről kőre, miközben tanítja az anyagot. Így egyszerre több érzékszerve is hat.)
VARIÁCIÓ: Kicsik a termeink, nem tudtuk eltolni a padokat, így egy – egy gyereknek egy – egy lapra felírt lépést a kezébe adtam, s ezt maguk elé tartva a fal mentén sorba álltak - félkörben.
Mindenki arról a lépésről beszélt, amelyet a kezében tartott.
A következő órán már nem számozott lapokat kaptak, találomra, keverve osztottam ki. Most meg kellett találniuk a helyüket.
Ezután egy diák, akinek nem volt a kezében lap, „rendezte” a társait, hogy a levezetés sorrendje helyes legyen. ha ez nem sikerült megadott időn belül, másik „rendezőt” választottunk.
Végül mindenki elmondta, milyen lépés szerepel az ő lapján.
( A megoldóképlet levezetését egy konkrét feladattal együtt vettem át az osztállyal, lépésről lépésre egymáshoz igazítva a betűs kifejezéseket a számpéldához. A gázlókövekre már csak az általános levezetés lépései kerültek! )
Remekül használhatók a gázlókövek összefoglaláskor, ismétléskor - ilyenkor, aki hibáz, az kiesik, s más folytatja helyette.
Levezetések begyakorlására, bevésésére is kiváló módszer.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése