2011. július 13., szerda

ÖrÖk kÖrÖk - Nagyíts!


45. fogás

 ÖrÖk kÖrÖk -     nagyíts! - testműködések

Az eleven geometria    -  9. osztály – az általános iskolában tanultak gyors átismétlése

Az alapötlet a következő :
lehessen bemutatni  a tananyagot  „nagy méretben”.

Az osztály tagjai egy folyamat elemeit jelenítsék meg, játsszák el .
Találják ki, éljék át  a gyerekek, hogy az osztály hogyan jeleníthet meg egy témát fizikailag.



1.      Toljuk a fal mellé a padokat! Álljanak a gyerekek az osztály közepén körbe!
2.      Valaki álljon be a kör közepébe, minél pontosabban megkeresve a kör középpontját!
3.      Aki a kör középpontja lett, próbáljon lassan, egyenletesen mozogni s a többiek kövessék úgy, hogy a kör maradjon továbbra is szép, kerek szabályos.
4.  Legyen most a fentiekhez hasonlóan két körünk!
5.  Mozogjon egymás felé a két középpont s őket követve a két kör! Érintkezzenek, sőt messen egymásba a két kör!
6.  Álljanak meg és gondolkozzanak el rajta, mi kell ahhoz, hogy a két körnek ne legyen közös pontja; egy közös pontja legyen ill. két közös pontja legyen. Mekkora ezekben az esetekben a két kör középpontjának távolsága?  Lehet – e két körnek több közös pontja, mint kettő?
7.  Mikor lesz a két kör koncentrikus?
8.  Legyenek most az egyik kör tagjai egy egyenes pontjai s alkossanak szelőt, érintőt, húrt, átmérőt!
9.   Álljanak be a gyerekek egy nagy körbe! Képzeljék el, hogy az általuk így körbehatárolt körlemezt a közepén alul alátámasztják. Próbáljanak úgy sétálgatni egymásra nagyon figyelve, hogy ennek az alátámasztott körlemeznek az egyensúlya megmaradhasson. Nemcsak a körvonalon lehet természetesen járkálni, hanem a körlemez egész területén.

10.  Álljon körbe most 12 gyerek. Fogjanak egy gombolyag vastag fonalat és feszítse ki az 1., az 5. és a 9. Milyen idomot kaptunk? Soroljuk fel  a tulajdonságait!
11.  Hasonlóan jusson el a fenti háromszögön kívül a négyzethez, a szabályos hatszöghöz, egy téglalaphoz, egy csillagsokszöghöz, stb…,
12.  Álljon körbe most 10 gyerek. Számozzuk meg őket 0-tól 9-ig. Fogjanak egy gombolyag vastag fonalat és az alábbi szabály szerint dobják tovább egymásnak: mondják pl. a 4-es szorzótáblát és a kapott eredmények utolsó szemjegyét veszik figyelembe, pl. 36 esetén ez a 6-os, s az a gyerek kapja meg ilyenkor a fonalat, aki a 6-os szám helyén áll. A dobó mindig az egyik kezével magánál tartja az elkapott fonalat s a másik kezével dobja tovább a gombolyagot. Milyen idomot kaptunk az egyes szorzótáblák estén? Lesznek-e megegyező mintájú csillagok?  Miért?



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése